Opublikowano

Magia koloru, czyli co oznaczają konkretne kolory

Kolory to coś co otacza nas ze wszystkich stron. Często tego nie zauważamy, ale w zależności od zastosowanego koloru zmieniają się nasze odczucia względem danego miejsca, firmy, samochodu. Czy wiedziałeś, że czerwone samochody są szybsze? No oczywiście, że nie są, a jednak tak nam się kojarzą. Magia koloru dotyczy każdej barwi. A co oznaczają inne kolory?

Co oznaczają kolory w reklamie

Zastanawiałeś się czemu firmy zmieniają swoją identyfikację wizualną? Najlepszym przykładem może może tutaj być firma Apple. Na początku swojego istnienia posiadała ona bardzo kolorowe logo

Pierwsze logo Apple

Co możemy powiedzieć o tym logo? Nic dobrego. Kojarzy się z psychodelą, buntem, niepewnością.

Natomiast nowe logo Apple to niewielka zmiana wizualna, ale gigantyczna zmiana przekazu.

Nowe logo Apple

Tutaj widzimy przede wszystkim elegancję i prostotę. Logo kojarzy nam się z prestiżem ze względu na kolor czarny. Dzięki temu zabiegowi można było również podnieść cenę. W końcu z jakiejś mało pewnej firmy z kolorowym logo stała się firmą prestiżową.

Kolor czarny więc kojarzy się z prestiżem. A co oznaczają inne kolory?

Co znaczy kolor czerwony

Kolor czerwony to bezsprzecznie kolor budzący skrajne emocje. Często jest kojarzony z agresją i zagrożeniem – wynika to ze skojarzeniami z krwią, czerwone znaki zakazu. Jednak z drugiej strony kojarzy się on również z miłością, seksem i erotyką – czerwona szminka, dzielnica czerwonych latarni itp.

W przypadku zastosowań graficznych kolor czerwony świetnie nadaje się do podkreślenia ważnych elementów. Można go stosować jako kolor kroju czcionki. W połączeniu np. z białym tłem daje świetny efekt. Jednak równie dobrze możemy go zastosować jako tło do oznaczenia promocji, rabatu lub jakiejś innej specjalnej okazji.

Kolor czerwony podnosi ciśnienie krwi, a więc pobudza. Automatycznie więc kojarzy się z energią, dlatego też kojarzy nam się z autami sportowymi. Poprzez ciąg dalszych skojarzeń każde auto w kolorze czerwonym będzie wyglądało na szybsze niż takie samo w innym kolorze.

Wystarczy rzut oka i już czujesz to przyspieszenie do 100 km/h

Kolor niebieski

Jak pomyślisz sobie co oznaczają kolory to o kolorze niebieskim pierwsze co ci przychodzi do głowy to niebo i morze. Te dwa elementy nieodzownie kojarzą się ze stabilizacją, spokojem, czystością i przestrzenią.

Jako kolor przewodni najlepiej go używać w przypadku firm zajmujących się czystością, wodą i powietrzem. Jako przykład może służyć LOT. Innym przykładem, w którym kolor niebieski świetnie się sprawdza to wszelkiego rodzaju filtry do wody.

Kolor niebieski świetnie nadaje się również w przypadku wydawnictw specjalistycznych i naukowych.

Pamiętaj jednak, żeby nigdy nie używać koloru niebieskiego w zestawieniu z jedzeniem! Kolor niebieski osłabia apetyt. Poprzez skojarzenia z wodą, nie wyobrażamy sobie smaku dania tylko kojarzymy, że będzie smakowała jak woda. Kolor niebieski i jedzenie – NIE!!!

Zobacz jak dużo koloru niebieskiego w reklamach filtrów do wody

Co oznacza kolor żółty

Kolor żółty to kolor słońca. Automatycznie kojarz się nam z ciepłem, radością, szczęściem.

Szczęście jest żółte bo słońce kojarzy nam się z wakacjami, a więc odpoczynkiem i błogim nicnierobieniem. Z tego właśnie powodu kolorem żółtym możesz reklamować produkty dla dzieci lub oferty miłego spędzenia wolnego czasu.

Napis IKEA jest żółty, aby sugerować, że po wejściu będziesz szczęśliwy i miło spędzisz czas. Podobnie Mc Donalds za czasów, gdy był skierowany głównie do dzieci.

Na pewno jednak, kolor żółty, nie powinien być stosowany dla produktów prestiżowych. Skojarz sobie reklamy, np. garniturów lub mercedesa. Tak w ogóle nie występuje kolor żółty, a produkty są prestiżowe.

Zauważ również, że kolor żółty jest kolorem jasnym. Jeżeli zastosuje go jako główne tło dla swojej firmy, musisz brać pod uwagę fakt, że reklama zewnętrzna szybko może się zabrudzić i z koloru budzącego skojarzenia z bezpieczeństwem może szybko stać się szarą breją kurzu.

Kolor czarny w reklamie

Czarny kolor w kulturze europejskiej kojarzy się z żałobą i śmiercią. Są to więc, znaczenia zdecydowanie zdecydowanie nie sprzyjające reklamie. Wyjątkiem są zakłady pogrzebowe, które stosują tylko kolor czarny i biały.

Jednak w branży reklamowej kolor czarny wyraża zupełnie inne wartości. Najczęściej korzystamy z koloru czarnego gdy chcemy pokazać moc i prestiż. To co pisałem w punkcie wyżej odnośnie koloru żółtego – kolor czarny najczęściej jest motywem przewodnim w reklamach, które chcą przekazać prestiż firmy lub produktu.

Czy wiedziałeś, że najwięcej najdroższych modeli mercedesa sprzedaje się w kolorze czarnym?

Kolor czarny również wyszczupla. Pomieszczenia pomalowane na czarno wydają się mniejsze niż w rzeczywistości, a przy tym pojawia się nutka tajemniczości. Projektanci nowoczesnych wnętrz, coraz częściej korzystają z czarnego koloru mebli. Wszystko po to, aby dodać pomieszczeniu prestiżu.

W nowoczesnych wnętrzach coraz częściej stosowane są czarne fronty, aby dodać pomieszczeniu prestiżu

Czarny kolor świetnie uwypukla pozostałe kolory.

Co oznaczają inne kolory połączone z czarnym? Najbardziej agresywne zestawienie kolorystyczne z kolorem czarnym to kolory czerwony i pomarańczowy. Natomiast najbardziej eleganckie – czarny z białym, złotym i srebrnym.

Co oznacza kolor biały

Kolor biały w kulturze europejskiej kojarzy się z czystością, niewinnością, delikatnością. Jednak w kulturze Japońskiej i Chińskiej kolor biały to kolor żałoby, pecha i nieszczęścia. A więc trzeba uważać z tym kolorem w zależności od rejonu świata, w którym chcemy się reklamować.

Trendy w projektowaniu w 2020 roku idą w kierunku minimalizmu. Im mniej i czyściej tym lepiej. Żadnej grafiki tylko ciemny napis na biały tle.

Białe tło z ciemnym napisem to jest najlepsze połączenie do czytania. Najłatwiej czyta się ciemny tekst na białym tle.

Podobnie jak w przypadku koloru żółtego, tak samo w przypadku białego, jest to kolor, który szybko może się ubrudzić lub… spełznąć od słońca. Należy więc stosować go umiejętnie i wymaga szczególnego dbania.

Zobacz jak świetnie kolorem białym i czarnym gra na swojej stronie internetowej firma Apple.

Może cię również zainteresować: