Ostatnie dwa lata nauczyły nas, że przewidywania zawodzą. Jednak trudno wejść w nowy rok i nie stawiać sobie żadnych celów, a jedynie czekać co los przyniesie. Na co zatem powinniśmy zwrócić uwagę planując nasz marketing. Jakie będą trendy marketingowe w 2022 roku?
E-commerce w natarciu
Covid-19 spowodował, że w ciągu kilku miesięcy nasze życie przeniosło się w wirtualną rzeczywistość. W Internecie kupujemy ubrania, czytamy książki, oglądamy filmy, rozmawiamy ze znajomymi, pracujemy, zamawiamy jedzenie. Chyba nie ma takiej rzeczy, której nie dałoby się zastąpić dostępem do Internetu.
W 2021 roku 82% wszystkich Polaków z dostępem do Internetu zrobiło w nim zakupy. Oznacza to wzrost o 12% do roku poprzedniego. A to przecież 2020 rok był tym, który zrobił rekordowe obroty w e-commerce. Według raportu opublikowanego przez Przelewy24 wartość rynku zakupów online wynosi blisko 100 mld zł. I stale rośnie. Z tego powodu największe trendy marketingowe dotyczą właśnie działań online.
Jeżeli zastanawiasz się nad własnym sklepem www, to z przykrością informujemy, że czasy, gdy próg wejścia był niski już minęły. Jednak równocześnie jest tam miejsce dla Ciebie. To znaczy, mimo iż jest tam mnóstwo sklepów, to jeżeli dobrze podziałasz marketingowo to powinieneś wejść na rynek bez większego problemu. Oczywiście dotyczy to kategorii niezdominowanych przez potentatów jak, np. branża oponiarska lub spożywcza.
Doświadczenia konsumenta
Skoro jest dużo sklepów www sprzedających ten sam towar to w jaki sposób można się wyróżnić? Przede wszystkim obsługą klienta. W największych firmach, np. Orange, UPC, DHL dzwoniąc na infolinię musisz rozmawiać… ze sztuczną inteligencją. Mimo ogromnej popularności jest to bardzo nielubiane rozwiązanie. Zdecydowanie lepiej zainwestować w kontakt z żywym człowiekiem. Zwiększ ilość możliwych kanałów kontaktu. Oprócz numeru telefonu podaj adres mail, Massengera, Whatsupp’a, czat na stronie. Im więcej tym lepiej. W końcu jeden pracownik może pisać do kilku osób w tym samym czasie.
Jednak trend marketingowy dotyczący doświadczenia konsumenta to nie tylko sposób kontaktu. To również zestaw emocji jakie pojawiają się u odbiorcy, gdy otrzymuje przesyłkę od Ciebie. Zadbaj więc, żeby nie była ona byle jak przygotowana, z krzywo pociętych kartonów. Postaraj się oznakować karton logo własnej firmy. W środku również oprócz produktów zamawianych zadbaj o to, aby odbiorca zapamiętał Twoją firmę. Dołóż do środka swoje materiały drukowane. Ulotki reklamowe z produktami uzupełniającymi zamówione przez klienta sprawdzą się świetnie. Skoro pozyskanie nowego klienta jest bardzo kosztowne to może zadbaj o klienta, którego już masz i dorzuć mu coś ekstra. Jakąś próbkę innego produktu, albo kupon rabatowy w formie wizytówki na następne zakupy.
Zamów coś u nas i zobacz jakie materiały do paczki dorzuca nasza drukarnia internetowa.
Audio content marketing
Content marketing już od kliku lat święci sukcesy na scenie internetowej. Rok 2021 był rokiem podcastów. Zresztą pojawił się również Clubhouse, a więc nowa platforma społecznościowa, na której można rozmawiać w czasie rzeczywistym. Drugim powodem sugerującym, że rok 2022 będzie szedł właśnie w stronę audio, jest fakt, że Twitter dodał możliwość zakładania pokoi, w których można ze sobą porozmawiać na konkretny temat. Rozmowa ta odbywa się właśnie w wersji audio.
Ten trend marketingowy niedawno się pojawił i aby wpisać się w niego, póki co nie trzeba dużych pieniędzy. Z tego powodu, jeżeli planujesz stworzyć swój podcast to rób to póki szybciej. Póki próg wejścia jeszcze nie poszybował gdzieś daleko.
Social commerce
Znam osoby, które od wielu lat sprzedają produkty na Facebooku i z tego utrzymują całą rodzinę. Obecnie ten trend rozlewa się również poza Facebooka. Są firmy, które publikują swoje produkty na Instagramie i w ten sposób pozyskują nowych klientów. Są firmy, które udzielają się bardzo mocno na Twitterze i tam budują swój obraz profesjonalisty w danej branży.
Bardzo popularne są grupy na Facebooku zakładane przez firmy, w których to można publikować swoje problemy, a w zamian otrzymasz szybką i rzeczową poradę. Czasem od innych osób, a czasem bezpośrednio od danej firmy.
Gigantyczną popularnością cieszy się TikTok, który wyrósł na największego gracza w branży social mediów. Posiada on swoje wyróżniające cechy, a więc najwyższa pora, aby się z nimi zapoznać i zacząć tam działać. I wbrew pozorom nie jest to apka z głupimi filmikami. Praktycznie nie ma branży, która by się tam nie odnalazła.
Coraz większe zmiany planuje wprowadzić również YouTube, który póki co nie kojarzy się ze sprzedażą. Zmiany na nim wprowadzane mają iść właśnie w kierunku social commerce, a więc sprzedaży bezpośrednio za pośrednictwem YouTube.
Podsumowanie
Co prawda 4 wymienione przeze mnie trendy marketingowe dotyczą tylko działań online. To jednak zauważ, że każde z nich jednak zaczyna się on offline. Chcesz posiadać własny sklep internetowy to musisz posiadać magazyn, paczki, taśmę klejąca, folię strecz, kilka ulotek, wizytówki.
To nie jest tak, że posiadanie sklepu www spowoduje, że nic nie będziesz robił, a pieniądze same będą spływały na konto. Aby zadbać o doświadczenie klienta trzeba poświęcić mnóstwo swojego czasu. Audio content marketing tym bardziej wymaga czasu. Trzeba opracować ciekawy temat. Nagrać. Obrobić. Wrzucić do Internetu i promować.
Social commerce to jednak też ciężka praca. Trzeba się przełamać i nie bać się pokazywać siebie.
Bez offlinu, cały online nieistnieje.