Jako drukarnia nie ingerujemy w przesłane nam gotowe projekty. Ktoś je zaakcetował, a więc nie mamy prawa oceniać ich wygląd. Zresztą wszyscy wiemy jak to jest z gustami. Jednak w przypadku gdy klient zleca nam wykonanie projektu graficznego, to wtedy kwestia jaka będzie użyta czcionka staje się tak samo ważna jak zastosowane kolory, zdjęcia czy treść.
Zacznijmy od samego początku, a więc co to jest typografia. Jeżeli jesteś bardziej zaawansowanym grafikiem to zapraszam od razu do podpunktu Dopasuj czcionkę do przekazu.
Typografia
Typografia to wszystko to co jest związane z tekstem pisanym. Zaczyna się od elementów składowych pojedynczej litery. Co prawda, jeżeli zajmujesz się przygotowaniem grafiki, to praktycznie nikomu to nie jest potrzebne, więc i ja się tym zajmował nie będę.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się podstawowych rzeczy o rodzajach krojów czcionek lub jak rozpoznać nazwę czcionki na zdjęciu to przeczytaj artykuł Rodzaje czcionek.
Dziś jednak zajmiemy się tematem doboru czcionki do wykonywanego projektu.
Dopasuj czcionkę do przekazu
Ze względu na ich zastosowanie czcionki, rozróżniam dwa jej rodzaje.
Pierwszy rodzaj to czionka, którą używamy do wyróżnień. Jako wyróżnienia uznaję nagłówki lub inne elementy, które mają się odznaczać na tle całej ulotki, np. rabat itp.
Czcionka-wyróżnik
WYróżniki przenoszą większą wartość niż treść. Stanowią one zachętę do zapoznania się z treścią. A skoro mają być zachętą muszą się czymś wyróżniać.
Z kolei czcionka używana do opisu, musi być prosta i możliwie najbardziej czytelna.
Najlepiej widać to na plakatach filmowych.
Jako tytuł wygląda świetnie! Jednak czy wyobrażasz sobie, żeby ktoś tym krojem czcionki napisał całą ofertę? Czytanie byłoby bardzo trudne i męczące.
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego większość sklepów w swojej nazwie ma użytą prostą czcionkę? Chodzi głównie o czytelność. W sklepie kupują zaówno młodzi ludzie jak i starzy. Należy zatem dostosować krój czcionki do grupy odbiorców. Osoby starsze często mają problem ze wzrokiem, jednak gdy z daleka zobaczą wielkie litery o konkretnym kolorze, to szybko skojarzą i dopasują je do sklepu.
A zróbmy takie doświadczenie.
A gdybyś zobaczył taki napis to jakich produktów byś się spodziewał w środku? Kolczugi? Żupan?
Zresztą dokładnie tak samo, sprawa wygląda z bankami. Bank musi budzić zaufanie, pewność, tradycje. Czy miałbyś ochotę skorzystać z banku z takim logo?
No, nie! Taką czcionką można stworzyć nazwę dla przedszkola lub sali zabaw, a nie dla instytucji, której powierzasz swoje pieniądze.
Dla dzieci użyj czcionki miękkiej, w której jest dużo zaokrągleń. Unikaj jednak Comic Sans! To koszmarna czcionka! Zaufaj.
Jeżeli przygotowujesz katalog dla agencji sprzedającej koszmarnie drogie mieszkania, musisz wybrać odpowieni krój pisma. Do wszelkiego rodzaju nagłówków możesz wybrać szeryfowy, które uważane są za bardziej eleganckie. Jednak do opisu tych mieszkań spokojnie możesz użyć czcionki bezszeryfowej. Ułatwi to czytanie.
Na tej samej zasadzie powinieneś postępować przy projektowaniu dowolnej reklamy. Najpierw zastanów się jakie emocje ma budzić cała firma, a następnie spróbuj dopasować do tego krój czcionki.
A wracając jeszcze do Stranger Things. Zastanów się co by się stało, gdybyś otworzył restaurację i jej nazwę napisał tak samo jak Stranger Things?
Zauważ, że zanim wejdziesz do środku to masz już swoje wyobrażenie o tej restauracji. Oczywiście o ile oglądałeś serial. Z jednej strony może to być dobry pomysł, pod warunkiem, że wnętrze rzeczywiście będzie idealnie odwzorowane. Jednak gdy wnętrze ma się nijak do tego co sobie wyobraziliśmy przed wejściem, to klienci szybko opuszczą restaurację.
Czcionki na nagłówki i na treść
Jeżeli chodzi o czcionkę stosowaną do treści to tutaj zasada jest bardzo prosta – ma być prosto i czytelnie. Jednak nie powinno być nudno! Czcionkę Arial zna każdy. Nie ma potrzeby, aby ciągle ją używać. Wbrew temu co się powszechnie wydaje, są osoby, które zwracają uwagę na takie detale jak użyta czcionka. Jeżeli Twoja komputerowa biblioteka czcionek nie oferuje nic ciekawego, zawsze możesz zainstalować nową.
Jest wiele serwisów oferujących możliwość bezpłatnego pobrania czcionki. Chociażby Google Font lub 1001 free fonts.
Oczywiście nie wszystkie projekty muszą zawierać oba rodzaje czcionek (czcionkę-wyróżnik i czcionkę do treści). Nie ma żadnego problemu, jeżeli będziesz korzystał tylko z czcionek przeznaczonych do pisania treści.
Nie przesadzaj
Zaczynając zabawę z projektowaniem graficznym, bardzo często mamy skłonność do przesadzania. Chcemy, żeby projekt był zrobiony najlepiej jak potrafimy. Niestety rzeczywistość jest inna. Najczęściej nasze pierwsze projekty są… przesadzone.
Standardem jest m.in. używanie za dużej ilości różnych czcionek. Jako mantrą w projektowaniu powinieneś kierować się cytatem:
Spodobała Ci się jakaś czcionka-wyróżnik? Użyj ją i nie szukaj innej!
Wybrałeś sobie już czcionkę do użycia w treści? Świetnie! Użyj ją.
Nigdy nie korzystaj w większej ilości różnych krojów czcionki niż 3. Pamiętaj, że często, aby coś wyróżnić, wystarczy tekst podkreślić, pogrubić lub zwiększyć mu wielkość. Jak chcesz wiedzieć więcej o podstawach projektowania to zapraszam do zapoznania się z artykułem Podstawy grafiki komputerowej. Znajdziesz w nim również świetny e-book!
Rzuć świeżym okiem
Jak oglądasz ulotkę to najczęściej na zapoznanie się z jej przekazem dajesz jej 1 sekundę. To bardzo mało! Z tego powodu, Twoja ulotka musi mieć wyróżnione elementy najważniejsze. Może to być nazwa firmy, ale może to być również informacja czym się zajmujesz.
Najważniejsze, aby ulotka miała elementy wyróżnione! Wtedy czytelnik od razu wie czy się zajmujesz.
Jeżeli Twoja ulotka ma całą treść napisaną taką samą czcionką bez żadnych wyróżnień, to zmuszasz odbiorcę od samodzielnego czytania. Możesz założyć, że nie będzie mu się chciało i po prostu wyrzuci ulotkę.
Tak samo trzeba uważać, aby zbyt dużo elementów nie wyróżnić. Wtedy znów zmusisz odbiorcę do zapoznania się z treścią całej ulotki.
Jeżeli uważasz, że projekt jest już gotowy to odłóż go na bok i zapomnij o nim. Jutro otwórz go sobie jeszcze raz i zaobsewruj co Ci się rzuca najbardziej w oczy. Swoje wrażenia porównaj z założeniami.
Możesz taki projekt pokazać innej osobie, która jeszcze go nie widziała i niech powie co w nim najbardziej rzuca się w oczy.
Interlinia
Jeżeli chcesz na ulotce zawrzeć dużą ilość tekstu, to musisz zadbać o jego czytelność. Jeżeli kolejne linie tekstu będą zbyt blisko siebie, co będzie powodowało, że tekst będzie trudniejszy do przeczytania. Najlepiej stosować intrlinię 150% wielkości fontu.
Oczywiście są od tego wyjątki. Są elementy w tekście, które chcemy, aby były blisko siebie, np. oferta („Uwaga!!! -15% rabatu”, każdy wyraz w osobnej linii, jednak lepiej to będzie wyglądało, gdy interlinią zbliżymy te wyrazy ze sobą, tak aby się dotykały).
Oczywiście są od tego wyjątki. Są elementy w tekście, które chcemy, aby były blisko siebie, np. oferta („Uwaga!!! -15% rabatu”, każdy wyraz w osobnej linii, jednak lepiej to będzie wyglądało, gdy interlinią zbliżymy te wyrazy ze sobą, tak aby się dotykały).
Przykład interlinii wynoszącej 100%
Oczywiście są od tego wyjątki. Są elementy w tekście, które chcemy, aby były blisko siebie, np. oferta („Uwaga!!! -15% rabatu”, każdy wyraz w osobnej linii, jednak lepiej to będzie wyglądało, gdy interlinią zbliżymy te wyrazy ze sobą, tak aby się dotykały).
Przykład interlinii wynoszącej 150%
Kolor
Tak naprawdę kolor tekstu uzależniony jest od koloru tła. Nie ma potrzeby na siłe trzymać się kolorów firmowych, w przypadku gdy w połączeniu z kolorem tła, całość robi się nieczytelna. Zawsze stosuj kolory kontrastowe ze sobą.
Podsumowanie
Oczywiście to tylko sugestie, ponieważ bardzo dużo zależy również od grupy docelowej.
Przydatne programy
Typespiration – pokazuje fajne połączenia różnych czcionek
ContrastChecker – dzięki tej stronie możesz w prosty sposób sprawdzić czytelność tekstu na dowolnym kolorze tła. Wszystko ustawiane ręcznie
Coolors – automatyczne generowanie pasujących do siebie kolorów
Canva – Program do tworzenia projektów graficznych on-line. Posiada mnóśtwo gotowych szablonów. Ma darmową wersję!