Opublikowano 1 komentarz

Czy ulotki reklamowe wciąż są skuteczne?

Żyjemy w czasach niezwykle szybkiego rozwoju technologicznego. W ostatnich latach obserwowaliśmy wzrost znaczenia Internetu i wirtualnej rzeczywistości. Dzisiaj większość naszej aktywności, również reklamowej, dzieje się właśnie tam. Wielu reklamodawców przeniosło swoje działania marketingowe do sieci. Jednak czy taka sytuacja oznacza, że tradycyjne formy reklamy, takie jak ulotki reklamowe, przestały być skuteczne? W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się jakie znaczenie mają obecnie ulotki reklamowe i czy ich używanie ma nadal sens.

Ulotka reklamowa – co to takiego?

Ulotka reklamowa to rodzaj specjalnego druku ulotnego, który jest wykorzystywany po to, aby szybko i masowo rozprzestrzeniać różne informacje. Nie mają konkretnego adresata, dlatego nazywa się je także „drukami bezadresowymi”. Najpopularniejszym formatem ulotek jest format A6 oraz DL. Charakteryzują się one niewielkim rozmiarem, aby ułatwić ich przechowywanie prze odbiorcę. Mały rozmiar ma jeszcze jedną zaletę – osoba, w ręce której trafia ulotka może  bardzo szybko zapoznać się z jej treścią. 


Zaprojektowanie i wydrukowanie ulotek to stosunkowo niewielki wydatek, a jako forma reklamy są nadal niezwykle skuteczne. Można je rozdawać na ulicy, roznosić do skrzynek pocztowych, wykładać w często odwiedzanych przez ludzi miejscach albo dołączać do gazet. 

Skuteczność ulotek w dzisiejszych czasach

Pomimo specyfiki naszych czasów, w których większość czynności wykonujemy w sieci, jedna rzecz pozostaje niezmienna – ulotki reklamowe są nadal skuteczne. Kluczem do sukcesu w tej formie marketingu jest zrozumienie, że ulotka nie ma za zadanie sprzedać, tylko zapoznać odbiorcę z firmą.

Jak podają badania przeprowadzone przez GUS, aż 50% gospodarstw domowych, aktualnie przechowuje u siebie jakieś ulotki. Dłużej przechowujemy ulotki, które dają nam jakieś bonusy, np. rabat czy niewielki gratis. Te same badania pokazują, że 89% badanych jest w stanie przypomnieć sobie, że dostali konkretną ulotkę, a jedynie 35% badanych przypomina sobie konkretną ofertę otrzymaną na maila.

Jeżeli otrzymujemy ulotkę na ulicy to, aż blisko 80% odbiorców rzuca na nią okiem, a prawie co czwarty czyta ją dokładnie. Co zestawiając z filtrami antyspamowymi, które odrzucają praktycznie wszystkie maile z ofertą, daje świetną skuteczność. Co więcej, nawet w porównaniu z reklamą telewizyjną, którą ignoruje aż 60% odbiorców i prasową, którą ignoruje 80% odbiorców, powoduje, że ulotki są zdecydowanym przodownikiem peletonu reklamy bezadresowej.

Jeżeli ulotka jest skierowana do dobrej grupy docelowej i ma zachętę w postaci rabatu, specjalnej promocji to zapoznaje się z nią nawet 90% odbiorców.

Czy ulotki reklamowe są skuteczne

Na każde pytanie znajdzie się mądra odpowiedź. Jeżeli chcesz zmierzyć czy w twoim przypadku ulotki reklamowe również są skuteczne wystarczy, że policzyć konwersję i ROI. O nich poniżej.

Konwersja

W fachowym języku marketingowym, to nic innego jak procentowy wskaźnik, ile osób wykonało czynność, do której zachęcała ulotka. Czyli, jeżeli kolportujemy 10000 szt ulotek, namawiających do zadzwonienia do firmy, to jeżeli zadzwoni 100 osób, to procentowo jest to 1% całego nakładu ulotek.

Jest na wskaźnik konwersji nawet specjalny wzór:

(ilość osób, które zareagowały na ulotki / ilość ulotek) * 100%

Konwersja dobrze zaplanowanej akcji ulotkowej to nawet 3 – 5% nowych klientów. Co to dużo, czy mało? No cóż, wszystko zależy od opłacalności produktów jakie oferujemy i kosztów jakie ponieśliśmy na druk ulotek. Opłacalność konwersji to ROI.

ROI Return on Investment

Czyli po naszemu – zwrot z inwestycji, a więc właściwa odpowiedź na pytanie – czy ulotki reklamowe są skuteczne. ROI dotyczy jednak tylko akcji marketingowych nakierowanych na sprzedaż. No bo jak policzyć wartość np. jednego subskrybenta lub jednej rozmowy telefonicznej?

Współczynnik ROI liczymy ze wzoru:

(zysk – koszt) / koszt * 100%

Czas jednak na dwa słowa opisu do wzoru, a raczej jego wyniku. Jeżeli wyjdzie ci ROI 0% to znaczy, że wyszedłeś na zero. Tyle ile wydałeś na reklamę zwróciło się w sprzedanych produktach. Jeżeli jednak wynik wyjdzie ci 100%, to znaczy, że twój zysk z inwestycji jest dwa razy większy niż poniesione koszty.

Jak widzimy wskaźnik konwersji informuje nas jedynie o ilości reakcji na nasze ulotki. Jednak nie mówi nic o zysku. Najważniejszym wskaźnikiem jest ROI.

Jak zadbać o skuteczność ulotek

Skuteczność ulotek to zarówno aspekty wizualne jak i marketingowe, ale po kolei

Prosty przekaz

Szybko, zwięźle i na temat. Bez lania wody i opowiadania o misji firmy. Nikomu nie będzie się chciało czytać takich rzeczy na ulotce. Zresztą zobacz jak to robią najlepsi czyli duże sieci handlowe – prawie żadnego tekstu, tylko hasło, zdjęcie i cena. Koniec.

Wielkość ulotki

Tak na prawdę wszystko rozchodzi się o rodzaj kolportażu. Jeżeli ulotki mają być wręczane do ręki, to najlepszy format jest A6 lub DL. Dzieje się tak, ponieważ są to małe formaty i wystarczy rzut oka, żeby zapoznać się z treścią. Jeżeli jednak ulotki mają znajdować się na tablicach ogłoszeń, na które odbiorcy patrzą z odległości, to im większa tym lepsza. Im większa ulotki to tym większe litery i tym czytelniejsze z daleka.

Warto również zastanowić się nad grupą docelową. Jeżeli celujesz w osoby starsze i schorowane, to lepiej dać większy format, żeby można było na niej zmieścić większe litery.

Niewielka ilość kolorów

Czasy, że im więcej, tym lepiej, już dawno minęły. Obecnie popularny jest trend minimalistycznych ulotek. Jeżeli musisz lub chcesz na ulotce umieścić zdjęcie zrób to w taki sposób, aby nie było na nim żadnych napisów. Napisy najlepiej umieścić na kontrastowym tle, żeby czytało się lepiej. Badania naukowe pokazują, że najlepiej czyta się czarny tekst na biały tle.

Wezwanie do działania

Bardzo często największą wagę przykładamy do grafiki zupełnie zapominając o podstawowych elementach ulotki. Najczęściej zapominamy o wezwaniu do działania. Chodzi o to, aby na ulotce było jasno napisane „Zadzwoń', „Kup”, „Wejdź na stronę”.

Zachęta

Jest to poniekąd rozwinięcie wezwania do działania. To znaczy. Odbiorca widząc napis „Zadzwoń” będzie chciał zadzwonić, ale zrobi to wtedy kiedy będzie to mu najlepiej pasowało, a więc pewnie nigdy. Zastosujmy, więc zachętę, a więc np. rabat ograniczony w czasie, jakiś gratis do pierwszych 100 zamówień lub cokolwiek innego co może spowodować, że odbiorca szybciej podejmie decyzję o zadzwonieniu.

Sprawdzaj skuteczność ulotek

Praktycznie żaden mikro i mały przedsiębiorca nie bada skuteczności ulotek. To ogromny błąd. Zawsze trzeba sprawdzać czy sposób w jaki wydajemy nasze pieniądze przynosi zysk. Jak to robić? Poświęciłem temu część osobnego artykułu – Jak zaprojektować ulotkę.

Pod względem możliwości profilowania odbiorców, reklama internetowa nie ma sobie równych. Jednak jeżeli chodzi o kampanie o zasięgu lokalnym, np. na terenie osiedla, niewielkiej miejscowości to ulotki reklamowe są skuteczne. Dzieje się tak dlatego, że wiesz do kogo kierujesz swoją ofertę i możesz ją bardzo dobrze przygotować.

Pamiętaj jednak, że nikt nie ustoi za długo na jednej nodze. Staraj się szukać również innych form reklamy poza ulotkami. Sprawdź jak działają reklamy na Facebooku lub w Google. Zastanów się nad powieszeniem banera reklamowego. Dywersyfikuj swoje reklamy.


Artykuły, które mogą cię zainteresować:

1 komentarz do: “Czy ulotki reklamowe wciąż są skuteczne?

Dodaj komentarz