Opublikowano 4 komentarze

Czy ulotki reklamowe wciąż są skuteczne?

Żyjemy w czasach niezwykle szybkiego rozwoju technologicznego. W ostatnich latach obserwowaliśmy wzrost znaczenia Internetu i wirtualnej rzeczywistości. Dzisiaj większość naszej aktywności, również reklamowej, dzieje się właśnie tam. Wielu reklamodawców przeniosło swoje działania marketingowe do sieci. Jednak czy taka sytuacja oznacza, że tradycyjne formy reklamy, takie jak ulotki reklamowe, przestały być skuteczne? W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się jakie znaczenie mają obecnie ulotki reklamowe i czy ich używanie ma nadal sens.

Jak mierzyć skuteczność reklamy?

Skuteczność reklamy oraz to jak ją mierzyć spędzało sen z powiek już wieki temu. W końcu gość uważany za ojca marketingu – John Wanamaker, żył w XVIII wieku. Zasłynął on tym, że w jego wielkich domach handlowych jako pierwszych na świecie wprowadzono… stałą cenę.
Do tej pory cena uzależniona była od widzimisię sprzedawcy.

John Wanamaker

Zasłynął on również tym, że za wszelką cenę chciał dowiedzieć się, który rodzaj reklamy stosowany przez jego domy handlowe przynosi największy zwrot. Powiedział on

Połowa pieniędzy, które wydaję na reklamę jest wyrzucana w błoto.
Problem polega na tym, że nie wiem, która połowa.

John Wanamaker

A ty kiedy ostatnio mierzyłeś rezultaty swoich działań reklamowych?
Mam nadzieję, że słyszałeś o Google Analytics. A jeżeli nie słyszałeś to szybko nadrób tą zaległość. Dzięki niej możesz mierzyć skuteczność swojej strony internetowej. Co tam wyczytać i co mierzyć, żeby wiedzieć więcej to już temat na osobny artykuł. Ale skuteczność strony www można mierzyć. Ale jak mierzyć skuteczność fanpage na Facebooku? O tym jak mierzyć skuteczność ulotki lub nie daj Boże gadżetu reklamowego to już w ogóle…

A teraz rozwalę wasze twierdzenie o niemożności mierzenia skuteczności ulotki! Skuteczność ulotki da się mierzyć!!! Wystarczy chcieć. Wystarczy podejść do tematu z otwartą głową i wszystko da się zrobić.

Jak powiedział Albert Einstein:

Gdy wszyscy wiedzą, że coś jest niemożliwe,
przychodzi ktoś, kto o tym nie wie, i on to robi.

Albert Einstein

Co to jest ulotka reklamowa

Ulotka reklamowa to rodzaj specjalnego druku ulotnego, który jest wykorzystywany po to, aby szybko i masowo rozprzestrzeniać informacje. Nie mają one konkretnego adresata, dlatego nazywa się je także „drukami bezadresowymi”. Najpopularniejszym formatem ulotek jest format A6 oraz DL. Charakteryzują się one niewielkim rozmiarem, aby ułatwić ich przechowywanie prze odbiorcę. Mały rozmiar ma jeszcze jedną zaletę – osoba, w ręce której trafia ulotka może  bardzo szybko zapoznać się z jej treścią. 

czy ulotki reklamowe są skuteczne
Ulotki reklamowe

Zaprojektowanie i wydrukowanie ulotek to stosunkowo niewielki wydatek, a jako forma reklamy są nadal niezwykle skuteczne. Można je rozdawać na ulicy, roznosić do skrzynek pocztowych, wykładać w często odwiedzanych przez ludzi miejscach albo dołączać do gazet. 

A wiesz co jest największym wrogiem ulotki? Dno torebki. Ulotkę wrzucasz do torebki, w sytuacjach gdy:

  • jej treść wydaje ci się ciekawa,
  • oferta cię interesuje,
  • jej wygląd graficzny jest ciekawy i bierzesz ją ze sobą, żeby później ją przeczytać.

Teoretycznie pierwszy sukces masz już na koncie – udało ci się zainteresować odbiorcę! Jednak po tym sukcesie przychodzi porażka – odkładanie ulotki na później. Dlaczego jest to porażka? Najczęściej dlatego, że to później nie następuje.

Aby rozwiązać problem odkładania na później, trzeba dać ulotce realną wartość. Dopóki ulotka będzie kawałkiem kartki, prędzej lub później znajdzie się ona w koszu. Jeżeli jednak ulotka będzie oferowała spory rabat, to odbiorca będzie dłużej się zastanawiał nad jej treścią. A jeżeli będzie on ograniczony w czasie to odbiorca zapozna się z nią bardzo szczegółowo i wielokrotnie przemyśli jej ofertę.
Jednak ile wynosi spory rabat? Okazuje się, że radzieccy naukowcy przeprowadzili takie badania. Według tych badań spory rabat zaczyna się od 30%.

Skuteczność ulotek w dzisiejszych czasach

Pomimo specyfiki naszych czasów, w których większość czynności wykonujemy w sieci, jedna rzecz pozostaje niezmienna – ulotki reklamowe są nadal skuteczne. Kluczem do sukcesu w tej formie marketingu jest zrozumienie, że największym wrogiem ulotki jest dno torebki.

Jak podają badania przeprowadzone przez GUS, aż 50% gospodarstw domowych, aktualnie przechowuje u siebie jakieś ulotki. Dłużej przechowujemy ulotki, które dają nam jakieś bonusy, np. pokaźny rabat lub niewielki gratis. Jeżeli otrzymujemy ulotkę na ulicy to, aż blisko 80% odbiorców rzuca na nią okiem, a prawie co czwarty czyta ją dokładnie. Co zestawiając z filtrami antyspamowymi oraz prawem zakazującym wysyłanie ofert bez zgody odbiorcy, daje świetną skuteczność. Co więcej, nawet w porównaniu z reklamą telewizyjną, którą ignoruje aż 60% odbiorców i prasową, którą ignoruje 80% odbiorców, powoduje, że ulotki są zdecydowanym przodownikiem peletonu reklamy bezadresowej.

Jeżeli ulotka jest skierowana do dobrej grupy docelowej i ma zachętę w postaci rabatu, specjalnej promocji to zapoznaje się z nią nawet 90% odbiorców.

Jak sprawdzić skuteczność ulotek reklamowych

Na każde pytanie znajdzie się mądra odpowiedź. Jeżeli chcesz zmierzyć czy w twoim przypadku ulotki reklamowe również są skuteczne wystarczy, że policzyć konwersję i ROI. Ale żeby móc je policzyć trzeba ile osób zareagowało na twoją ulotkę. Pozostaje tylko problem jak dowiedzieć się ile osób zainteresowała ulotka?

jak sprawdzić czy ulotki reklamowe są skuteczne

Jak mierzyć skuteczność ulotki – hasło

Jak zbadać skuteczność ulotek rozdawanych na mieście? Czy te rozdawane na ul. Sienkiewicza są skuteczniejsze niż te z ul. Konopnickiej? Da się to sprawdzić! I jest na to dość prosty sposób.
Wystarczy na obu ulotkach dać inne hasło dające rabat. Później wystarczy policzyć ilość telefonów, maili, zamówień z konkretnym hasłem i mamy wynik. Prawda, że proste?
Warto zauważyć, że takie oznakowanie ulotek daje nam informację nie tylko o skuteczności ulotek, ale również o rzetelności osób roznoszących te ulotki! W końcu jeżeli pierwsze 3 akcje wygenerowały po 10 klientów, a ostatnia żadnego, to daje to do myślenia!

Jak mierzyć skuteczność ulotki – numer telefonu

Jednak nie zawsze firma chce dawać rabat. W takim przypadku podawanie hasła mija się z celem. Bo po co to robić? W takim przypadku trzeba przygotować się do tej kampanii zanim zaczniemy projektować ulotki. Właściwie samo przygotowanie nie powinno zająć więcej niż 15 minut, ponieważ aby policzyć skuteczność ulotki wystarczy przygotować specjalny numer telefonu.

Jeżeli masz w firmie centralkę telefoniczną możesz ustawić konkretny numer wewnętrzny na potrzeby kampanii. Na ulotkach podajesz przygotowany numer telefonu i potem wystarczy tylko liczyć połączenia przychodzące na ten numer.
Jeżeli nie posiadasz centralki telefonicznej to sprawa również nie jest trudna. Wystarczy założyć sobie konto w telefonii internetowej VoIP, np. FCN. W VoIP’ie wykupić numer telefonu i podać go na ulotce. Dzięki takiemu zabiegowi będziesz mógł nie tylko liczyć ilość połączeń przychodzących, ale również po zalogowaniu się do panelu administratora w prosty sposób będziesz mógł pobrać numery osób dzwoniących.
Kolejnym rozwiązaniem jest kupienie nowej karty SIM. Wiele smartfonów może obsługiwać dwie karty SIM. Jeżeli nie masz takiego urządzenia, to należy kupić nowy smartfon. Wystarczy najprostszy telefon. Używany w komisie jest to koszt 200 – 400 zł.

Jak mierzyć skuteczność ulotki – adres mail

Jeszcze prostszym sposobem jest metoda z adresami mailowymi. Większość firm zajmująca się tworzeniem stron www lub firm gdzie utrzymujesz swoją stronę, umożliwia bezpłatne dodawania nowych adresów kont pocztowych. Wystarczy obok istniejącego już adresu mail założyć dodatkowy adres, np. ulotka@… lub reklama@…. Wtedy wszystkie maile przychodzące na ten adres pochodzą z ulotki.

Zdarzają się jednak czasem firmy, które nie chcą lub nie mogą tworzyć dodatkowych adresów mail. Dla takich gagatków również istnieje sposób, aby w prosty sposób mogli liczyć skuteczność ulotki. Wystarczy porozmawiać z informatykami, którzy w taki sposób przygotują link, że po wysłaniu na niego maila otrzyma on konkretny tytuł, np. „Dzień dobry, ja dzwonię z ulotki.” Jedyny minus takiego rozwiązania to fakt, że ktoś będzie musiał wejść na twoją stronę i dopiero z niej starać się skontatkować

jak obliczyć czy ulotki reklamowe są skuteczne

Jak obliczyć czy ulotki reklamowe są skuteczne

Skuteczność ulotek to zarówno aspekty wizualne jak i marketingowe. Bardzo popularnym i świetnym rozwiązaniem jest model AIDA.

Model AIDA wziął swoją nazwę od pierwszych liter angielskich słów:

  • Attention – przyciągnij uwagę klienta,
  • Interest – zainteresuj go swoim produktem.
  • Desire – wzbudź w nim pożądanie, chęć zakupu tego produktu,
  • Action – skłoń go do podjęcia żądanego działania.

Jednak jest to model wymyślony ponad 100 lat temu. Czy model Aida działa w XXI wieku?

Wracając jednak do stwierdzenia czy ulotki reklamowe są skuteczne. Aby odpowiedzieć na to pytanie i dowiedzieć się czy nie wyrzucasz pieniędzy w błoto trzeba policzyć konwersję i ROI.

Konwersja

W fachowym języku marketingowym, to nic innego jak procentowy wskaźnik, ile osób wykonało czynność, do której zachęcała ulotka. Czyli, jeżeli kolportujemy 10000 szt ulotek, namawiających do zadzwonienia do firmy, to jeżeli zadzwoni 100 osób, to procentowo jest to 1% całego nakładu ulotek.

Jest na wskaźnik konwersji nawet specjalny wzór:

(ilość osób, które zareagowały na ulotki / ilość ulotek) * 100%

Poprawna konwersja w sklepach internetowych jest na poziomie 2%. Konwersja dobrze zaplanowanej akcji ulotkowej to nawet 3 – 5%. A więc dużo więcej! Co to dużo, czy mało? No cóż, wszystko zależy od opłacalności produktów jakie oferujemy i kosztów jakie ponieśliśmy na druk ulotek.

Opłacalność konwersji to ROI.

ROI Return on Investment

Czyli po naszemu – zwrot z inwestycji, a więc właściwa odpowiedź na pytanie – czy ulotki reklamowe są skuteczne. ROI dotyczy jednak tylko akcji marketingowych nakierowanych na sprzedaż. No bo jak policzyć wartość np. jednego subskrybenta lub jednej rozmowy telefonicznej?

Współczynnik ROI liczymy ze wzoru:

(zysk – koszt) / koszt * 100%

Czas jednak na dwa słowa opisu do wzoru, a raczej jego wyniku. Jeżeli wyjdzie ci ROI 0% to znaczy, że wyszedłeś na zero. Tyle ile wydałeś na reklamę zwróciło się w sprzedanych produktach. Jeżeli jednak wynik wyjdzie ci 100%, to znaczy, że twój zysk z inwestycji jest dwa razy większy niż poniesione koszty.

Jak widzimy wskaźnik konwersji informuje nas jedynie o ilości reakcji na nasze ulotki. Jednak nie mówi nic o zysku. Najważniejszym wskaźnikiem jest ROI.

Podsumowanie

Pamiętaj jednak, że nikt nie ustoi za długo na jednej nodze. Staraj się szukać również innych form reklamy poza ulotkami. Sprawdź jak działają reklamy na Facebooku lub w Google. Zastanów się nad powieszeniem banera reklamowego. Dywersyfikuj swoje reklamy.


Artykuły, które mogą cię zainteresować:

4 komentarze do “Czy ulotki reklamowe wciąż są skuteczne?

  1. […] Czy ulotki reklamowe wciąż są skuteczne […]

  2. […] Czy ulotki reklamowe wciąż są skuteczne?Darmowe programy graficzneMagia koloru, czyli co oznaczają konkretne kolory Kategoria: Projekty graficzne Tagi: cechy dobrej reklamy, identyfikacja wizualna firmy, ulotki i wizytówki […]

  3. […] Czy ulotki reklamowe wciąż są skuteczne?Cechy dobrej wizytówkiJak zaprojektować ulotkę Kategoria: Projekty graficzne Tagi: grafika, trendy graficzne […]

Możliwość komentowania została wyłączona.