Opublikowano 2 komentarze

Jak zaprojektować ulotkę

Mimo ciągłego i szybkiego rozwoju Internetu i reklamy w nim, nadal to wizytówki i ulotki są podstawą każdej działalności gospodarczej. Jednak, tak jak ze wszystkim, ulotki mogą być dobrze lub źle przygotowane. Dzieje się tak, ponieważ projektując ulotkę nie skupiamy się na grupie docelowej. Pamiętaj, że inaczej ulotki projektujemy dla klientów, którzy już cię znają, a inaczej do nowych klientów. Projektując ulotki pamiętaj również, aby zadbać o to, aby móc mierzyć skuteczność tej reklamy. Jak zaprojektować ulotkę, aby spełniała ona najważniejsze zadania?

Po co mi ulotka

Każde działanie marketingowe, nawet zamówienie ulotek, powinno być poparte strategią. Dlatego właśnie polecam przed zamówieniem ulotek odpowiedzenie sobie na kilka podstawowych pytań. Podstawowym pytaniem jest – po co mi ulotka?

Jeżeli twoją odpowiedzią jest, bo każdy ma, albo bo konkurencja też ma lub wzruszenie ramion to odpuść. Ulotki takie nie przyniosą żadnego efektu, a pieniądze będą wyrzucone w błoto.

Zatem zastanówmy się, więc czemu służyć ma twoja ulotka, kto jej grupą odbiorczą i dopiero działaj.

Weź kartkę i długopis i napisz jakie funkcje ma spełniać ulotka w twojej firmie

Funkcja ulotki

Po pierwsze – ulotki nie sprzedają! Te czasy minęły bezpowrotnie. Wszystko dlatego, że na co dzień jesteśmy zalewani ciągle nowymi ulotkami i zwyczajnie straciliśmy nimi zainteresowanie. Jedynym wyjątkiem są tutaj ulotki z jedzeniem. Te działają jak zwykle, a ich skuteczność jest zadziwiająca.

Jak dowodzą badania, aby pozyskać klienta, ten musi się spotkać z twoją firmą 5 – 7 razy. Dzieje się tak, ponieważ człowiek jest z natury nieufny. Zastanów kiedy zdarzyło ci się wejść do sklepu i kupić nieznany produkt bez zastanowienia? Nawet kupując jogurt wybieramy te, które już znamy. Ulotki służą właśnie jako jeden z kilku punktów styku twojej firmy z klientem. Jeżeli twoje logo opatrzy się odbiorcom to już zaczynają cię pozytywnie kojarzyć.

Ulotki w tej chwili zaczynają być produktem, który ma zapoznać odbiorcę z firmą lub konkretną ofertą. Wszystko dlatego, że ludzie są wzrokowcami i rejestrują pewne elementy mimo woli. Dlatego jeżeli wcześniej zobaczą twoje logo kilkukrotnie na ulotkach, później przechodząc obok twojego sklepu, są w stanie ci zaufać. Dzieje się tak, ponieważ kojarzą twoje logo z ulotki. Z tego powodu, firma która będzie miała zaprojektować ulotkę dla ciebie, będzie musiała zadbać również o spójną identyfikację wizualną firmy.

Grupa docelowa

Znajdź swoją grupę docelową i skieruj ulotkę konkretnie do nich

Kolejnym ważnym elementem zanim zaczniemy projektować ulotkę jest określenie grupy docelowej. Z pozoru wydaje się, że jest to całkiem błahy element, jednak przy bliższym poznaniu, zyskuje na ważności.

Jak zaprojektować ulotkę, aby trafiała ona w upodobania konkretnej grupy odbiorców? Przede wszystkim najpierw musisz określić grupę docelową. Pozwoli to na określone elementy graficzne i językowe. W końcu inaczej będziesz się zwracał do kobiet po 60. roku życia niż do nastolatków. Automatycznie kolory również powinny być całkiem inne. Delikatne i stonowane dla osób starszych i jaskrawe i krzyczące dla młodszych.

Również krój czcionki powinien być dostosowany do grupy odbiorców oraz do rodzaju twojej działalności. Zupełnie inny krój będzie miał bank, który oferuje kredyty hipoteczne dla osób młodych, a zupełnie inny krój bar gdzie możesz wypić piwo. Teoretycznie ta sama grupa odbiorców, jednak produkt zupełnie inny. Bank i kredyt to wielkie zaufanie i obowiązek, dlatego cała ulotka musi wyglądać profesjonalnie i musi być stonowana. Z kolei bar z piwem powinien, być bardziej krzykliwy i kolorowy. W końcu młodzi ludzi też chcą się nadal bawić.

Podobnie sprawa wygląda czy zwracasz się do osób lepiej sytuowanych majątkowo czy do osób biednych. Każda z tych grup społecznych ma inne motywacje, a więc i ulotka powinna być dostosowana do nich. Automatycznie dla osób lepiej sytuowanych powinniśmy używać lepszej jakości ulotek.

Rozwiązanie problemu

Ulotka oprócz tego, że zapoznawać odbiorców z naszą firmą, musi również dawać im rozwiązanie konkretnych problemów. Innymi słowy, ulotka powinna być napisana językiem korzyści.

Ulotka powinna zawierać informację co klientowi da to, że skorzysta z twoich usług lub kupi twój produkt. Na przykład. Ulotka pokazująca karty do gry, nic nie oznacza. Natomiast gdy pokażesz, że dzięki tym kartom do gry podróż samochodowa z dzieckiem będzie przyjemniejsza, ponieważ będzie ono się nimi bawiło, no to jest to konkretna informacja i konkretna wartość.

Rodzice są w stanie wydać więcej pieniędzy na ten sam przedmioty, wystarczy, że będzie on rozwiązywał jakiś ich problem. Przygotowanie zabawy dla dzieci na czas jazdy samochodowej na pewno spędza sen z powiek niejednego rodzica. Zapewnienie dziecku rozrywki, dzięki kartom do gry, zdecydowanie wchodzi w komfort jazdy i rozwiązuje pewien problem.

Jak mierzyć skuteczność ulotek

Jak mierzyć skuteczność ulotek

Tak jak pisałem we wstępie, każde pieniądze jakie wydajemy na reklamę powinniśmy umieć przeliczyć na zysk. Dokładnie tak samo sprawa wygląda z ulotkami.

Aby mierzyć skuteczność ulotek najpierw musisz na nich zamieścić jakieś wezwanie do działania. W zależności od produktu może to być numer telefonu, mail, strona internetowa lub odwiedzenie sklepu stacjonarnego.

Nowy numer telefonu i adres mail

Zatem jak zaprojektować ulotkę, aby mogła mierzyć ile osób zadzwoniło do firmy? Wystarczy kupić nowy numer i umieścić go tylko na ulotce. Wtedy każdy telefon odebrany na ten numer będzie oznaczał, że ulotki działają.

Dokładnie tak samo wygląda sprawa z mailem. Załóż nowy adres mail i podaj go tylko na ulotce.

Nowa domena firmowa

Jeżeli ulotki zachęcają do odwiedziny naszej strony przekieruj ruch na… inną domenę. Pod nową domenę podepnij Google Analytics, abyś wiedział ile osób ją odwiedziło. Samą zaś domenę przekieruj na swoją główną stronę. Czyli jaśniej. Załóżmy, że masz sklep z zabawkami i nazywa się on Kolorowa tęcza. Masz również swoją stronę www pod adresem www.kolorowatecza.pl. Kup zatem nowy adres strony np. www.zabawkikolorowatecza.pl. Następnie w ustawieniach nowej strony ustaw, żeby po wejściu na nią następowało automatyczne przekierowanie na stronę www.kolorowatecza.pl.

Brzmi to dość zawile, jednak w rzeczywistości jest to bardzo prosta czynność. Może ją wykonać każda osobna, nawet nie znająca się na informatyce. Wystarczy zalogować się do panelu administratora na hostingu i wybrać opcję przekierowania.

Nie jest to również kosztowna zabawa. Zakupu nowej domeny to wydatek rzędu 50 zł / rok (do zakupu domeny polecamy hrd.pl). Domeną możesz podpiąć pod aktualny hosting jakim dysponujesz. Poproś o pomoc obsługę hostingu. Najczęściej takie usługi wykonują za darmo. Na pewno również pomogą przy przekierowaniu domeny.

Jeżeli ulotka ma służyć na zwiększenie klientów w sklepie stacjonarnych, daj na niej promocję. Może to być rabat konkretnej wysokości, ale może to być również drobny upominek do zakupów. Promocja działa oczywiście tylko po okazaniu ulotki. Dzięki temu będziesz w prosty sposób mógł kontrolować ile osób zareagowało na twoją reklamę.


Jeżeli chcesz sam przygotować projekt ulotki, to przygotowaliśmy do ciebie szablon ulotek. Wszystko po to, aby przygotowany projekt spełniał nasze wymagania i abyśmy od razu mogli skierować go do druku.


Artykuły, które mogą cię zainteresować:

2 komentarze do: “Jak zaprojektować ulotkę

  1. […] Praktycznie żaden mikro i mały przedsiębiorca nie bada skuteczności ulotek. To ogromny błąd. Zawsze trzeba sprawdzać czy sposób w jaki wydajemy nasze pieniądze przynosi zysk. Jak to robić? Poświęciłem temu część osobnego artykułu – Jak zaprojektować ulotkę. […]

Dodaj komentarz