Opublikowano Dodaj komentarz

Jak zaprojektować ulotkę

Mimo ciągłego i szybkiego rozwoju Internetu i reklamy w nim, nadal to wizytówki i ulotki są podstawą każdej działalności gospodarczej. Jednak, tak jak ze wszystkim, ulotki można mieć dobrze przygotowane i źle. Pamiętaj również, że każdej reklamie trzeba umieć policzyć jej skuteczność. Tak samo jest z reklamą poligraficzną. Jak zaprojektować ulotkę, żeby przyciągała klientów i dało się policzyć ilu?

Po co mi ulotka

Każde działanie marketingowe, nawet zamówienie ulotek, powinno być poparte strategią. Dlatego właśnie polecam przed zamówieniem ulotek odpowiedzenie sobie na kilka podstawowych pytań, a podstawowym z nim jest – po co mi ulotka?

Jeżeli twoją odpowiedzią jest, bo każdy ma, albo wzruszenie ramion, odpuść. Ulotki takie nie przyniosą żadnego efektu, a pieniądze będą wyrzucone w błoto.

Zatem zastanówmy się jakie cechy powinna posiadać ulotka i jaka powinna być jej funkcja.

Funkcja ulotki

Po pierwsze ulotki nie sprzedają! Te czasy minęły bezpowrotnie. Wszystko dlatego, że na co dzień jesteśmy zalewani ciągle nowymi ulotkami i zwyczajnie straciliśmy nimi zainteresowanie. Jedynym wyjątkiem są tutaj ulotki z jedzeniem. Te działają jak zwykle.

Jak dowodzą badania, aby pozyskać klienta, trzeba mieć z nim od 5 – 7 punktów styku wcześniej. Wszystko po to, aby klient ci zaufał, że skorzystanie z twojej oferty jest rozsądne, a pieniądze będą dobrze wydane.

Ulotki w tej chwili zaczynają być produktem, który ma zapoznać odbiorcę z firmą lub produktem. Wszystko dlatego, że ludzie są wzrokowcami i rejestrują pewne elementy mimo woli. Dlatego jeżeli wcześniej zobaczą twoje logo kilkukrotnie na ulotkach, później widząc twój sklep są w stanie ci zaufać, bo masz rozpoznawalne, dla nich, logo. Z tego powodu niezbędna jest również spójna identyfikacja wizualna firmy.

Grupa docelowa

Kolejnym ważnym elementem zanim zaczniemy projektować ulotkę jest określenie grupy docelowej. Z pozoru wydaje się, że jest to całkiem błahy element, jednak przy bliższym poznaniu, zyskuje na ważności.

Jak zaprojektować ulotkę, aby trafiała ona w konkretne grupy docelowe? Przede wszystkim najpierw musisz określić grupę docelową. Pozwoli to na określone elementy graficzne i językowe. W końcu inaczej będziesz się zwracał do kobiet po 60 roku życia niż do nastolatków. Automatycznie kolory również powinny być całkiem inne. Delikatne i stonowane dla osób starszych i jaskrawe i krzyczące dla młodszych.

Podobnie sprawa wygląda czy zwracasz się do osób lepiej sytuowanych majątkowo czy do osób biednych. Każda z tych grup społecznych ma inne motywacje, a więc i ulotka powinna być dostosowana do nich. Automatycznie dla osób lepiej sytuowanych powinniśmy używać lepszej jakości ulotek. Może to być również uszlachetnienie ich.

Rozwiązanie problemu

Ulotka oprócz tego, że zapoznawać odbiorców z naszą firmą, musi również dawać im rozwiązanie konkretnych problemów. Innymi słowy, ulotka powinna być napisana językiem korzyści.

Ulotka powinna zawierać informację co klientowi da to, że skorzysta z twoich usług lub kupi twój produkt. Na przykład. Ulotka pokazująca karty do gry, nic nie oznacza. Natomiast gdy pokażesz, że dzięki tym kartom do gry podróż samochodowa z dzieckiem będzie przyjemniejsza, ponieważ będzie ono się nimi bawiło, no to jest to konkretna informacja i konkretna wartość.

Rodzice są w stanie wydać więcej pieniędzy na przedmioty, które zwiększą bezpieczeństwo i komfort jazdy. A zapewnienie rozrywki dziecku zdecydowanie wchodzi w komfort jazdy.

Jak mierzyć skuteczność ulotek

Aby mierzyć skuteczność ulotek najpierw musisz na nich zamieścić jakieś wezwanie do działania. W zależności od produktu może to być numer telefonu, mail, strona internetowa lub odwiedzenie sklepu stacjonarnego.

Zatem jak zaprojektować ulotkę, aby mogła mierzyć ile osób zadzwoniło do firmy? Wystarczy kupić nowy numer i na ulotce podać tylko ten nowy numer telefonu. Wtedy każdy telefon odebrany na ten numer będzie oznaczał, że ulotki działają. Dokładnie tak samo wygląda sprawa z mailem. Załóż nowy adres mail i podaj tylko ten na ulotce.

Jeżeli ulotki zachęcają do odwiedziny naszej strony przekieruj ruch na… inną domenę. Pod nową domenę podepnij Google Analytics, abyś wiedział ile osób odwiedziło tą domenę. Samą zaś domenę przekieruj na swoją główną stronę. Koszt zakupu nowej domeny to wydatek rzędu 50 zł / rok (do zakupu domeny polecamy hrd.pl). A dzięki temu będziesz od razu wiedział kogo ściągnęła ulotka.

Jeżeli ulotka ma służyć na zwiększenie klientów w sklepie stacjonarnych, daj na niej promocję. Może to być rabat konkretnej wysokości, ale może to być również drobny upominek do zakupów. Promocja działa oczywiście tylko po okazaniu ulotki. Dzięki temu będziesz w prosty sposób mógł kontrolować ile osób zareagowało na twoją reklamę.

Dodaj komentarz