W branży reklamowej czas odgrywa bardzo ważną rolę. Przeważnie przypomina nam się o tym, że wizytówki się kończą, w momencie gdy już ich nie mamy. Aby w możliwie najkrótszym czasie wydrukować wasze zamówienie musimy otrzymać poprawnie przygotowany plik. Zebrałem najczęstsze błędy w projektach do druku w jednym miejscu.
Niestety bardzo często zdarza się, że pliki do druku jakie otrzymujemy są z błędami. Czasem błędy są nieznaczne, wtedy sami je korygujemy. Częściej błędy są na tyle poważne, że niestety musimy odrzucić plik. Klient otrzymuje maila z wytycznymi co należy poprawić, aby projekt spełniał nasze wymogi. Następnie czekamy na poprawiony projekt, a to niestety zajmuje sporo czasu. Najczęstsze błędy w projektach do druku wynikają z nieprzestrzegania wytycznych, jakie znajdują się przy każdym produkcie.
Na rynku jesteśmy od 2011 roku, a więc przez ten czas mamy już swoją subiektywną listę najczęściej popełnianych błędów. Oto ona:
Zły rozmiar
Dla osób niemających doświadczenia w pracy w przygotowalni w drukarni, rozmiar pliku nie ma większego znaczenia. Najważniejsze aby się otwierał. Niestety zupełnie inaczej sprawa wygląda z naszej strony. O ile są sytuacje, że otrzymany projekt jest w wersji edytowalnej i możemy zmienić jego rozmiar przy zachowaniu parametrów boków, o tyle, częściej się zdarza, że projekt jest wykonany w zupełnie innym formacie.
Ostatnio otrzymaliśmy plik o rozmiarze 13.2 cm x 14.7 cm z czego powinniśmy wydrukować wizytówki, a więc format 9 cm x 5 cm. Przy dużej chęci pomocy niestety sami nie byliśmy w stanie tego zmienić. Najczęstsze błędy w projektach do druku są więc w sytuacji gdy projekt jest niedostosowany do wymiarów, a więc ktoś projekt ulotki chce wydrukować jako wizytówka.
Zdajemy sobie sprawę, że nie dla wszystkich naszych klientów projekt przygotowywała profesjonalna agencja reklamowa. Z tego powodu też przy każdym produkcie jaki sprzedajemy umieściliśmy do pobrania szablon. Dzięki temu przygotowanie projektu będzie prostsze.
Zły format
Każda branża ma swoje legendy – nasza również. Nie raz zdarzało się, że otrzymywaliśmy projekt ulotek w pliku tekstowym doc/docx. Jest to plik przystosowany do pisania, a nie robienia projektów. To już mniejszym błędem by było podesłanie projektu wykonanego w Paint, w końcu to jest program do grafiki.
Czasem zdarza się, że agencja reklamowa, w której klient kupił projekt wysyła go w wersji .jpg z rozdzielczością tak niską, że plik nie nadaje się do druku. Po interwencji klienta w tej agencji otrzymujemy plik edytowalny .cdr do którego wrzucony jest plik nieedytowalny. Jest to zwykła złośliwość firm zajmujących się projektowaniem. Taki plik nic nie zmienia i nadal, niestety, nie jesteśmy w stanie go wydrukować.
Często również zdarzają się zwykłe niedopatrzenia, które powodują, że projekt nie nadaje się do druku. Najczęstsze błędy w projektach do druku są związane z brakiem zakrzywiania krojów czcionek. Zjawisko to występuje gdy otrzymujemy plik w wersji edytowalnej, np. .cdr, .ai, .psd itp. Jednak ten problem występuje również w przypadku plików pdf.
Nie zakrzywienie czcionek powoduje, że w przypadku gdy w projekcie korzystamy z niestandardowych krojów czcionek, u nas na komputerach grafików zastępowane są one standardowymi. Skutkuje to rozjechaniem się teksów i zniszczeniem całej koncepcji wizualnej projektu.
Niska rozdzielczość pliku
Projekt w wersji jpg oglądany na malutkim ekranie smartfona, może wyglądać świetnie. Jednak gdy będziemy chcieli go wydrukować w formacie A5, jego rozdzielczość może spowodować, że po wydruku będą widoczne piksele.
Należy jeszcze zwrócić uwagę na wartość DPI. Jest to liczba kropek na cal. Nie będziemy zanudzać szczegółami, natomiast sprawa wygląda podobnie do pikseli. Im wyższe DPI tym lepiej. Jako standard w drukarniach przyjmuje się DPI 300. Jednak my akceptujemy nieco mniejsze i drukujemy projekty już od DPI 250.