Opublikowano Dodaj komentarz

Reklama telewizyjna czy internetowa

Nie znam osoby, która lubi reklamy telewizyjne. Winą za taki stan rzeczy nie należy obarczać jednak TVN czy Polsatu, którzy przodują w ilości i czasie trwania reklam, a nas samych. Wbrew temu co się powszechnie uważa, jesteśmy na tyle podatni na reklamy telewizyjne, że firmom opłaca się ich kupować coraz więcej. Młode pokolenie, jednak więcej czasu spędza w Internecie niż przed telewizorem. Zatem co jest skuteczniejsze – reklama telewizyjna czy internetowa?

Reklama telewizyjna

Przede wszystkim to nie jest tak, że reklamy telewizyjnej nikt nie ogląda. Oczywiście część z nas w trakcie bloku reklamowego idzie zrobić sobie herbatę lub sprawdza coś na telefonie. Co nie zmienia faktu, że w jakimś procencie treść reklamy do nas dociera. Sam dźwięk lub sam obraz, ale łapiemy kontakt z reklamowanym produktem.

Niewątpliwym plusem reklamy telewizyjnej jest fakt, że jest emitowana na całej wielkości ekranu. Niezależnie od tego czy jesteś zainteresowany jej tematyką czy nie, musisz się z nią zapoznać siedząc przed telewizorem. Nie da się jej przewinąć.

Kojarzysz slogan Calgonu?

Trudno się z tym nie zgodzić co? A teraz powiedz ile razy go kupiłeś? Pewnie nawet nie wiesz do czego służy, a jednak nucisz sobie pod nosem. A przecież nienawidziłeś tej reklamy!

Przeniesienie renomy

W społeczeństwie istnieje jeszcze coś takiego jak pożyczanie zaufania. Jest to zjawisko, które dotyczy m.in. reklam. Chodzi o to, że jeżeli uważasz np. Wiadomości za rzetelny i godny zaufania program to podświadomie, zaufanie przenosisz również na reklamy, które oglądasz między wiadomościami a sportem.

Wydaje ci się, że skoro dana stacja stworzyła tak świetny program to nie może być tak, że pojawiają się pierwsze lepsze reklamy. Jest to oczywiście błędne myślenie. Różnicą dla reklamodawców może być jedynie wyższy koszt emisji reklamy. Jej treść nie ma dla stacji żadnego znaczenia.

Reklama internetowa

Reklama internetowa również nie ma łatwo.

Sprawa z dostępem do reklam w Internecie wygląda tak samo jak w telewizji – staramy się ich unikać. Mamy doinstalowane blokery, które rozpoznają reklamy i nie pozwalają im się wyświetlać. YouTube jakiś czas temu wprowadził reklamy wyświetlane na całym ekranie przed emisją filmików, jednak blokery szybko nauczyły się usuwać te reklamy.

Jednak reklama internetowa ma dużo więcej plusów niż minusów.

Zalety reklamy internetowej

Po pierwsze może ona być idealnie dopasowana do naszego odbiorcy reklamy. Wszystko zależy od tego jak dokładnie znamy profil swoich klientów. Dzięki analityce Google czy Facebooka, możesz swoją reklamę wyświetlać tylko osobom mężczyznom w wieku 18 – 25 lat, którzy mają stałą pracę, posiadają żonę i co najmniej dwójkę dzieci, jeżdżą samochodem i mają kredyt we frankach. Oprócz tego interesują się piłką plażową i lubią piwo Żubr.

To oczywiście tylko przykład, jednak im lepiej znasz profil twojego idealnego klienta, tym dokładniej możesz celować do niego z reklamami. Im dokładniej wycelowana reklama tym jest tańsza, ponieważ nie wyświetla się osobom, które nie są zainteresowane twoimi produktami.

Dochodzimy teraz do drugiego plusa reklam internetowych. Są one dużo tańsze niż telewizyjne. Koszt kliknięcia w reklamę zaczyna się już od kilku groszy. W przypadku branż o bardzo wysokiej konkurencji jak np. usługi finansowe, koszt może wynosić nawet kilka złotych za kliknięcie.

Po trzecie wymaga bardzo niedużo pracy, aby odbiorca mógł dowiedzieć się czegoś więcej o reklamowanym produkcie. Wystarczy kliknąć i odbiorca zostaje przekierowany na naszą stronę z opisem reklamowanego produktu.

Po czwarte można ją łatwo kontrolować. Mam tutaj na myśli rozliczanie efektów. Dzięki wbudowanym algorytmom możemy dokładnie wiedzieć ile osób obejrzało reklamę, ile w nią kliknęło, ile weszło na naszą stronę, ile dokonało zakupu.

Podczas dobrze prowadzonej kampanii reklamowej w internecie jesteśmy w stanie zidentyfikować osoby które kliknęły w reklamę. Dzięki temu, korzystając z narzędzi dostępnych w Internecie, możemy tylko do tych osób wysyłać dodatkowe reklamy, promocje i innego rodzaju zachęty.

Z danych GUSu w 2020 roku z Internetu korzystają mieszkańcy Polski w wieku 16 – 54 lata. W tym przedziale korzysta co 2 mieszkaniec kraju nad Wisłą. Osoby starsze korzystają zdecydowanie rzadziej. Z tego wynika, że jeżeli sprzedajesz produkty skierowane dla osób starszych, reklama z Internecie to bardzo zły pomysł.

Podsumowanie

Kto więc jest skuteczniejszy? Reklama telewizyjna czy internetowa?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, który reklama jest lepsza. Dla większości produktów lepszym rozwiązaniem wydaje się być reklama w Internecie. Jednak i tutaj mogą być wyjątki. Wystarczy bowiem, że błędnie wskażesz profil klientów i twoja reklama nie trafi tam gdzie powinna.

Najważniejszą sprawą jest dobre poznanie swojego potencjalnego klienta. Staraj się poznać jego nawyki, zainteresowanie, sposób spędzania wolnego czasu. Im więcej informacji o nim zdobędziesz tym będziesz bardziej szczegółowo wiedział, gdzie go szukać. A gdy będziesz wiedział gdzie go szukać – bądź tam!

Dodaj komentarz