Opublikowano

Wąska specjalizacja a większa sprzedaż

wąska specjalizacja a większa sprzedaż

Zazwyczaj jeżeli myślimy o podniesieniu dochodów firmy, pierwsze co nam się kojarzy to wyjście do szerszej grupy odbiorców. Takie podejście wydaje się bym naturalne. Po prostu chcemy zwiększyć sprzedaż. A co gdyby zrobić coś wbrew rozsądkowi i… ograniczyć liczbę kientów?

Większa sprzedaż

Wąska specjalizacja to strategia, która może okazać się kluczowym czynnikiem prowadzącym do większej sprzedaży i sukcesu biznesu. Kiedy firma skupia się na konkretnej dziedzinie lub grupie klientów, może zyskać wiele korzyści, które mają bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży.

Aby wyróżnić się spośród kilku innych firm z tej samej branży coraz bardziej trzeba udowodnić, że w tym co robisz jesteś najlepszy. Jednym z pomysłów no pokazanie tego jest zawężenie specjalizacji, o czym wspominałem w artykule Czy tania drukarnia może być dobra. Jednak nie wystarczy sama wąska specjalizacja. Musi za nią iść bardzo dobrze przygotowany i zrealizowany pomysł. 

Przedstawiciel handlowy

Wyobraź sobie sytuację. Siedzisz w biurze i przychodzi do Ciebie przedstawiciel dealera samochodowego. Nie wie za wiele o Twojej firmie, ale za to świetnie zna swoją ofertę i stara się Ciebie przekonać do tego, że ta oferta jest odpowiednia. A teraz wyobraź sobie, że przychodzi od Ciebie drugi przedstawiciel dealera samochodowego. Jednak ten jest inny. Przed przyjściem zapoznał się z Twoją branżą i tym jakich samochodów potrzebujesz. Wie jakie dodatkowe wyposażenie jest potrzebne w Twojej branży. Sprawdził nawet jakie samochody ma Twoja konkurencja. Dzięki temu pokazuje Ci tylko 3 modele samochodów, którymi jesteś najbardziej zainteresowany.

Chyba nie muszę przekonywać, który przedstawiciel od samego początku jest bliżej sprzedania ci samochodu. Pierwszy przychodzi i stara się sprzedać swoją ofertę. Drugi przychodzi i stara się rozwiązać twój problem.

Dokładnie tak samo musi postępować Ty wysyłając swojego przedstawiciela handlowego w bój. W naszym przypadku zastanowiliśmy się jaka reklama dla restauracji będzie najlepsza i przygotowaliśmy dla nich ofertę. Ty zrób tak samo. Na każdą branżę przygotuj osobny zestaw ulotek, broszur reklamowych, plakatów. Wszystko włóż w teczki ofertowe. Dla każdej branży przygotuj osobne subdomeny, ze specjalnie dla nich przygotowanymi materiałami reklamowymi. 

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach

Jednym z głównych powodów, dla których wąska specjalizacja sprzyja większej sprzedaży, jest lepsze pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Kiedy firma koncentruje się na konkretnej dziedzinie, może tworzyć treści o wysokiej jakości, które są bardziej konkretne i odpowiednie dla swojej grupy docelowej. To z kolei przyciąga bardziej odpowiednich odwiedzających, którzy są bardziej skłonni do zakupu. Wyszukiwarki doceniają wartość treści, co przekłada się na lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.

Wysoka jakość i autorytet

Specjalizacja w określonej branży pozwala firmie stać się autorytetem w danej dziedzinie. Klienci zaufają bardziej specjalizowanym firmom, uważając je za ekspertów w swojej dziedzinie. To zaufanie wpływa na większą gotowość do zakupu. Dla wysoko specjalizowanych firm łatwiej jest także dostarczyć produkty i usługi o wyższej jakości, co przekłada się na zadowolenie klienta i większą lojalność.

Lepsza obsługa klienta

Wąska specjalizacja umożliwia firmom skoncentrowanie się na potrzebach swojej konkretnej grupy docelowej. To z kolei pozwala na lepszą obsługę klienta. Firma może dostosować swoje produkty, usługi i komunikację do dokładnych potrzeb i oczekiwań klientów. To z kolei zwiększa szanse na konwersję i powtarzalność sprzedaży.

Konkurencyjność

Wąska specjalizacja może pomóc firmie w zbudowaniu mocnej pozycji na rynku i zmniejszeniu konkurencji. Konkurencja w szerokich branżach może być o wiele bardziej zacięta, a wybijanie się na tle innych firm staje się trudniejsze. W wąskiej specjalizacji firma ma możliwość stać się liderem w danej dziedzinie, zdobywając przewagę nad konkurentami.

Celowany marketing

Dzięki wąskiej specjalizacji firma może dostosować swoje działania marketingowe do konkretnych potrzeb i preferencji klientów. Można tworzyć spersonalizowane kampanie reklamowe, treści i oferty, co zwiększa skuteczność marketingu. Skoncentrowany marketing pozwala na osiągnięcie wyższego współczynnika konwersji i efektywności inwestycji w reklamę. A mówią w bardziej zrozumiałym języku – zwiększamy sprzedaż.

Podsumowanie

Wąska specjalizacja to strategiczny sposób, aby zwiększyć sprzedaż i osiągnąć sukces biznesowy. Poprzez koncentrację na konkretnej dziedzinie lub grupie klientów, firma może zyskać lepsze pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, budować autorytet, dostarczać lepszą obsługę klienta, zmniejszać konkurencję i skoncentrować swoje działania marketingowe. To wszystko przekłada się na większą sprzedaż i zyski. Dlatego wąska specjalizacja powinna być rozważana przez każdą firmę, która dąży do osiągnięcia sukcesu na rynku.


Przeczytaj również: