Opublikowano 4 komentarze

Jak przygotować projekt wizytówki

Każda drukarnia offsetowa posiada swój kodeks wymogów, które każdy projekt musi spełnić, aby nadawał się do druku. Niezależnie czy projekt wykona profesjonalna agencja reklamy czy też sam w domowym zaciszu, musi spełniać on poszczególne wymogi techniczne. Jak przygotować projekt wizytówki, żeby nie tylko spełniał nasze wymogi, ale również był profesjonalny? O tym poniżej.

Projekt graficzny ułatwia współpracę

Nie znasz się na programach graficznych? Jak przygotować projekt wizytówki w takiej sytuacji? Najlepsze są najprostsze rozwiązania. Weź kartkę i narysuj czego oczekujesz. Jak według ciebie powinna wyglądać twoja wizytówka. Napisz jakie chcesz mieć na niej kolory. Każda wskazówka jest na wagę złota.

Zdarzało nam się dostawać projekty graficzne w różnych plikach. Często otrzymujemy je w pliku MS Word. Co dla nas jest utrudnieniem, ponieważ MS Word nie służy do projektowania graficznego, a co za tym idzie. Projekt w nim wykonany musimy tworzyć jeszcze raz. Oprócz tego program MS Word nie potrafi zakrzywiać krojów czcionek, a więc jeżeli korzystasz w nietypowego kroju, którego my nie mamy. Cały projekt się posypie.

Otrzymywaliśmy projekty zrobione w MS PowerPoint. Jednak nadal nie jest to program graficzny, w którego moglibyśmy bez problemowo wydrukować projekt.

Najdziwniejszym programem, w którym dostaliśmy projekt były MS Excel. MS Excel jest programem służącym bardziej do liczenia niż projektowania graficznego. Jednak jak widzimy, dla chcącego nie trudnego.

W każdym razie, niezależnie od tego w jakim programie otrzymamy wykonany projekt, to dla nas jest spore ułatwienie. Nawet jeżeli wszystko musimy robić od podstaw to wiemy czego oczekuje od nas klient. Dzięki temu unikamy sytuacji, że wykonujemy projekt, wysyłamy do akceptacji, a klient odrzuca go całkowicie, bo mu się nie podoba. Oznacza to, że projekt musimy wykonywać jeszcze raz. W sytuacji gdy otrzymujemy projekt od klienta – problemy takie nie występują.

Nie chodzi tutaj tylko o naszą wygodę, ale również o szybkość realizacji zamówienia. Wykonanie projektu graficznego jest czasochłonne i zwykle wysyłamy go po 4 – 6 godzinach. Łatwo można policzyć, że w przypadku wykonania 2 projektów i 2 poprawek czas przygotowania projektu będzie wynosił 2 – 3 dni robocze.

Poprawne wymiary wizytówki

W naszej drukarni, drukujemy wizytówki w standardzie europejskim, a więc 90 mm x 50 mm. Jest to jednak wymiar finalny. Wizytówki drukujemy na wielkim arkuszu mieszczącym 28 – 32 komplety różnych wizytówek. Abyśmy mogli je poprawnie wyciąć, ich wymiar na projekcie, musi być o 2 mm większy. Oznacza to, że projekt wizytówki powinny mieć 92 mm x 52 mm. Musisz jednak pamiętać, że ta dodatkowa powierzchnia, jest to tak zwany spad i nie należy na nim umieszczać żadnych ważnych elementów, ponieważ zostaną one ucięte.

Aby mieć pewność, że gotowa wizytówka będzie odpowiadała naszym wymogom, należy również pamiętać o zostawieniu odstępu wewnątrz wizytówki. A więc wszystkie napisy i niezbędne elementy projektu należy umieszczać na obszarze 85 mm x 45 mm. Dzieje się tak, ponieważ te 5 mm są to tzw. spady awaryjne, które w niektórych sytuacjach mogą zostać delikatnie przycięte.

A więc ostateczna makieta wizytówki wygląda następująco:

szablon wizytówki
szablon wizytówek

Przestrzeń kolorystyczna

Nie mylić z kolorami zastosowanymi w projekcie. O nich będzie później. Tym razem chodzi mi o przestrzeń barwną. Pamiętaj, aby wykonać projekt w przestrzeni barwnej – CMYK.

Porównanie zakresu widzenia kolorów przez ludzkie oko oraz system CMYK i RGB

Jak widzimy na powyższym rysunku, ludzkie oko dużo lepiej widzi kolory zielone i niebieskie niż dwa najpopularniejsze systemy wyświetlania barw. Jako drugą dziwną różnicę należy zaznaczyć, że monitory, telewizory, ekrany komórek itp. wyświetlają kolory w systemie RGB, natomiast drukarnie offsetowe i cyfrowe drukują w systemie… CMYK.

Oznacza to, że jeżeli nie jesteś pasjonatem kolorów lub grafika nie jest twoją pracą, nie zobaczysz rzeczywistych kolorów. To znaczy produkt jaki otrzymasz z drukarni, zawsze (!!!), będzie miał delikatnie inną kolorystykę w porównaniu do tej jaką widziałeś na projekcie na swoim komputerze.

Czemu zatem drukarnie korzystają z CMYKa?

Jak widzimy na rysunku, RGB jest upośledzony na kolor żółty i jasny niebieski. Natomiast bardzo daleko wchodzi w różowy, granatowy i zielony. W odróżnieniu od RGB, przestrzeń barwna CMYK jest bardziej zrównoważona. Widzimy, że kolory które RGB ignoruje w CMYKu są dużo szerzej reprezentowane.

Oznacza to, że zakres kolorów w CMYKu jest bardziej równomierny niż w RGB.

Wersja edytowalna i nieedytowalna

W przypadku gdy otrzymujemy projekt w wersji edytowalnej, np. CorelDraw, Photoshop, Illustrator itp., należy pamiętać o tym, aby wszystkie użyte w projekcie kroje czcionek były zmienione na krzywe. W sytuacji gdy konwersja ta nie zostanie dokonana, a w naszych zasobach nie będziemy posiadali kroju użytego w projekcie, spowoduje to rozjechanie się kroju czcionki i zepsucie całego projektu.

Jeżeli wysyłasz do nas projekt w wersji nieedytowanej (jpg, tiff, png itp), musisz koniecznie wykonać go w rzeczywistych wymiarach, a więc w przypadku wizytówki 92 mm x 52 mm. Jeżeli otrzymamy projekt o innych wymiarach, odrzucimy go, a będziesz musiał wykonać projekt ponownie.

Inną bardzo ważną sprawą jest jakość pliku, z którego mamy drukować. Bardzo ważne, aby zapisać go z minimalną wartością DPI ustawioną na 250. Oczywiście im większa tym lepiej.

Jakość zdjęć

Jak przygotować projekt wizytówki, jeżeli chodzi o zdjęcia. Należy również zwracać uwagę na jakość stosowanych przez nas zdjęć w projekcie. Jeżeli zdjęcie będzie niskiej jakości, po wydruku będzie na wizytówce widać piksele, co jest bardzo niepożądanych elementem. Należy również unikać rozciągania zdjęć. Chodzi mi o to, że posiadamy zdjęcie mniejsze niż wielkość jaką chcemy wydrukować, więc je na siłę powiększamy.

Otrzymamy wtedy zdjęcie rozmazane, posiadające mniej szczegółów a co najgorsze z widocznymi pikselami. Porównaj sobie dwa poniższe zdjęcia i sam oceń czy warto powiększać oryginalny rozmiar zdjęcia.

Po lewej zdjęcie oryginalne. Po prawej powiększone z efektem pikselowania

Aby tego uniknąć polecamy korzystanie ze zdjęć z banków zdjęć. Nie muszą to być płatne, jednak czasem warto dołożyć kilka złotych aby mieć zdjęcie idealnie pasujące do naszej koncepcji.

Jednak jeżeli nie chcesz wydawać pieniędzy i masz więcej czasu, aby przeszukiwać darmowe banki zdjęć, to nie zdarzyło mi się jeszcze nie znaleźć w ich zdjęcia, które by pasowało do koncepcji. Wpośród wielu darmowych banków zdjęć z jakich korzystałem mogę polecić:
librestock.com
pixabay.com/pl

Kroje czcionek

Z krojami czcionek jest podobnie jak ze zdjęciami – są darmowe i płatne. Płatne są bardziej dopracowane i najczęściej zawierają wszystkie polskie znaki. Z krojami czcionek darmowymi bywa różnie. Czasem są one na tyle okrojone, że wyświetlają tylko kilka liter alfabetu lub same cyfry. Jednak to mniejszość.

Dużo częściej spotykam kroje czcionek, które wyglądają świetnie, są dopracowane, ale litery nie zawierają polskich znaków. Jeżeli znasz się na grafice to w prosty sposób, możesz poradzić sobie z tym problemem. Wystarczy dorysować kreski czy inne zawijaski do standardowej litery – np. jeżeli nie ma litery ź to piszemy z i rysujemy znaczek. Jeżeli jednak to dla ciebie czarna magia to, niestety, ale musisz szukać innego kroju.

Przy projektowaniu należy również zwracać na ilość używanych krajów czcionek. Wydaje mi się, że w przypadku wizytówki powinniśmy używać 1 – 2 różne rodzaje czcionki. Jeżeli zastosujesz więcej krojów, na wizytówce zapanuje haos.

Dla wszystkich zainteresowanych poszukiwaniami własnego kroju czcionki, polecam stronę 1001 free fonts. Nie dość, że posiada gigantyczną bazę różnego rodzaju czcionek, to jeszcze są one podzielone pod względem wyglądu. Jednak największą zaletą erwisu jest możliwość wpisania żądanej nazwy i oglądania jej online w poszczególnych krojach czcionki.

Fraza Cztery Asy pokazująca się jak będzie wyglądała w poszczególnych krojach czcionek.

Kolory

Z kolorami to jest bardzo drażliwy temat. Każdy ma swój gust i każdemu podobają się inne rzeczy. Z tego wynika prosta zależność, że to co mi się podoba, może nie podobać się klientowi. I na odwrót.

Jednak do kolorystyki trzeba mieć wyczucie. Widzieć jakie kolory ze sobą współgrają a jakie nie.

Podobnie jak w przypadku krojów czcionek, z ilością stosowanych kolorów nie należy przesadzać. Im mniej kolorów, tym wizytówka jest bardziej czytelna. Pamiętaj również, aby stosować kontrastujące kolory tła i liter. Jeżeli tło mamy czarne, najlepiej wyglądają litery białe. W przypadku gdy tło jest czerwone, zielone, niebieskie, najlepiej wyglądają litery białe. Jeżeli tło mamy żółte, białe – litery czarne. Stosuj tą zasadę.


Przygotowany specjalnie dla Ciebie szablon wizytówek, dzięki któremu będziesz wiedział jak przygotować projekt wizytówki, aby spełniał nasze wymagania techniczne:


Artykuły, które mogą cię zainteresować:

4 komentarze do “Jak przygotować projekt wizytówki

  1. […] przygotować post na Facebooka, filmik na InstaStories, prezentację, CV. A może zastanawiasz się jak przygotować projekt wizytówki lub czegokolwiek innego? Canva ci to ułatwi. Co więcej nie tylko automatycznie dostosuje ci […]

Dodaj komentarz