Na pewno nie raz spotkałeś się z firmą, która ma świetny produkt i obsługę posprzedażową, a jednak mimo wszystko wie o niej niewiele osób. Z kolei na pewno znasz również przykłady dokładnie odwrotne – kiepski produkt, a wszyscy znają tą firmę. Czy zastanawiałeś się co jest tego przyczyną? Czy wiesz jak dużą rolę gra w tym identyfikacja wizualna firmy?
Identyfikacja wizualna firmy
Czy wyobrażasz sobie sklep Biedronka bez biedronki nad wejściem? Albo salon Orange w kolorze różowym? A co byś pomyślał o Mercedesie z logo Fiata? Czy wtedy to nadal byłaby te same firmy? Czy nie miałbyś wrażenia, że ktoś próbuje cię oszukać?
Mówimy Biedronka i wyobrażamy sobie sklep wielkopowierzchniowy umiejscowiony gdzieś na osiedlu lub w galerii. Sklep obowiązkowo jest w barwie żółtej, a nad wejściem wisi charakterystyczna biedronka.
Zauważ, że wszystkie materiały reklamowe tej sieci sklepów są oznakowane w ten sam sposób, dzięki czemu wystarczy, że rzucimy okiem na układ, kolorystykę, wielkość gazetki reklamowej, to już jesteśmy w stanie powiedzieć co to za sklep.
To właśnie jest identyfikacja wizualna firmy.
Rozpoznawalność buduj systematycznością
Żyjemy w czasach, w których liczba otaczających nas znaków, symboli i logotypów jest tak ogromna, że przestajemy je zauważać. Rozpoznajemy je podświadomie. Widzisz złote łuki – myślisz burgery. Widzisz znak ograniczenia prędkości do 70 km/h i wiesz co on oznacza. Nie musimy zastanawiać się co on oznacza tylko nasz mózg automatycznie dopasowuje znak do wiadomości jaką on przekazuje.
Jednak, aby nabrać tego automatyzmu, musisz wcześniej spotkać się wiele razy z danym symbolem. Dlatego, aby wyrobić renomę własnej firmy, musisz spośród tych wszystkich znaków wyróżnić się systematycznością.
Trzymaj się swojej identyfikacji wizualnej
Często spotykamy się z sytuacją, że wizytówka i ulotka tej samej firmy jest wykonana w zupełnie innych kolorach, przy użyciu różnych krojów czcionek. Panuje wtedy ogólny chaos i nie wiemy czy, te materiały reklamowe, na pewno to ta sama firma.
Wyobraź sobie, że naprawiałeś samochód w firmie np. Automix, która miała czerwone logo w trójkącie na czarny tle. Jesteś z ich usług zadowolony i po jakimś czasie chcesz skorzystać znów z ich oferty, ale tym razem nazwa i trójkąt już nie jest czerwona tylko żółta a tło zmieniło się na kolor czerwony. Pierwsze co to zastanawiasz się czy to nadal ta sama firma. A może zmienił się właściciel? A może to zupełnie inna firma, która próbuje ściągnąć klientów na renomę poprzednika.
Nie kombinuj
Częstym błędem ludzi zamawiających ulotki jest projektowanie ich od podstaw, nie nawiązując np. do szyldu czy wizytówek. Wtedy słyszymy, że nie ważne jak wygląda ulotka – ważne, żeby promocja przyciągała ludzi. Tym czasem prawda jest okrutna, ale ulotki nie zamawiamy po to, aby zarobić na reklamowanej na nich usługach, a po to, aby zapoznać ludzi z naszą firmą, naszym logo – naszą identyfikacją wizualną.
Ludzi są wzrokowcami i nawet jeżeli nie zwracają uwagi na treść twojej ulotki to zawsze są ciekawi kto to się reklamuje. A więc zwracają uwagę na kolorystykę i nazwę firmy. Jeżeli kilka razy spotkają się z tą identyfikacją wizualną to w końcu podświadomie ją zapamiętają. Dzięki temu, gdy akurat będą potrzebowali twoich usług, ta ulotka im się przypomni, przeglądając strony internetowe skojarzą twoje logo. Dzięki temu łatwiej dadzą się namówić do skorzystania z Twoich usług.
Artykuły, które mogą cię zainteresować:
[…] zaprojektować ulotkęCzym jest identyfikacja wizualna firmyKarty lojalnościowe w małej i lokalnej […]