Opublikowano Dodaj komentarz

Najczęstsze błędy w projektach do druku

W branży reklamowej czas odgrywa bardzo ważną rolę. Przeważnie przypomina nam się o tym, że wizytówki się kończą, w momencie gdy już ich nie mamy. Aby w możliwie najkrótszym czasie wydrukować wasze zamówienie musimy otrzymać poprawnie przygotowany plik. Zebrałem najczęstsze błędy w projektach do druku w jednym miejscu.

Niestety bardzo często zdarza się, że pliki do druku jakie otrzymujemy są z błędami. Czasem błędy są nieznaczne, wtedy sami je korygujemy. Częściej błędy są na tyle poważne, że niestety musimy odrzucić plik. Klient otrzymuje maila z wytycznymi co należy poprawić, aby projekt spełniał nasze wymogi. Następnie czekamy na poprawiony projekt, a to niestety zajmuje sporo czasu. Najczęstsze błędy w projektach do druku wynikają z nieprzestrzegania wytycznych, jakie znajdują się przy każdym produkcie.

Na rynku jesteśmy od 2011 roku, a więc przez ten czas mamy już swoją subiektywną listę najczęściej popełnianych błędów. Oto ona:

Zły rozmiar

Dla osób niemających doświadczenia w pracy w przygotowalni w drukarni, rozmiar pliku nie ma większego znaczenia. Najważniejsze aby się otwierał. Niestety zupełnie inaczej sprawa wygląda z naszej strony. O ile są sytuacje, że otrzymany projekt jest w wersji edytowalnej i możemy zmienić jego rozmiar przy zachowaniu parametrów boków, o tyle, częściej się zdarza, że projekt jest wykonany w zupełnie innym formacie.

Ostatnio otrzymaliśmy plik o rozmiarze 13.2 cm x 14.7 cm z czego powinniśmy wydrukować wizytówki, a więc format 9 cm x 5 cm. Przy dużej chęci pomocy niestety sami nie byliśmy w stanie tego zmienić. Najczęstsze błędy w projektach do druku są więc w sytuacji gdy projekt jest niedostosowany do wymiarów, a więc ktoś projekt ulotki chce wydrukować jako wizytówka.

Zdajemy sobie sprawę, że nie dla wszystkich naszych klientów projekt przygotowywała profesjonalna agencja reklamowa. Z tego powodu też przy każdym produkcie jaki sprzedajemy umieściliśmy do pobrania szablon. Dzięki temu przygotowanie projektu będzie prostsze.

Zły format

Każda branża ma swoje legendy – nasza również. Nie raz zdarzało się, że otrzymywaliśmy projekt ulotek w pliku tekstowym doc/docx. Jest to plik przystosowany do pisania, a nie robienia projektów. To już mniejszym błędem by było podesłanie projektu wykonanego w Paint, w końcu to jest program do grafiki. 

Czasem zdarza się, że agencja reklamowa, w której klient kupił projekt wysyła go w wersji .jpg z rozdzielczością tak niską, że plik nie nadaje się do druku. Po interwencji klienta w tej agencji otrzymujemy plik edytowalny .cdr do którego wrzucony jest plik nieedytowalny. Jest to zwykła złośliwość firm zajmujących się projektowaniem. Taki plik nic nie zmienia i nadal, niestety, nie jesteśmy w stanie go wydrukować.

Często również zdarzają się zwykłe niedopatrzenia, które powodują, że projekt nie nadaje się do druku. Najczęstsze błędy w projektach do druku są związane z brakiem zakrzywiania krojów czcionek. Zjawisko to występuje gdy otrzymujemy plik w wersji edytowalnej, np. .cdr, .ai, .psd itp. Jednak ten problem występuje również w przypadku plików pdf.  

Nie zakrzywienie czcionek powoduje, że w przypadku gdy w projekcie korzystamy z niestandardowych krojów czcionek, u nas na komputerach grafików zastępowane są one standardowymi. Skutkuje to rozjechaniem się teksów i zniszczeniem całej koncepcji wizualnej projektu. 

Niska rozdzielczość pliku

Projekt w wersji jpg oglądany na malutkim ekranie smartfona, może wyglądać świetnie. Jednak gdy będziemy chcieli go wydrukować w formacie A5, jego rozdzielczość może spowodować, że po wydruku będą widoczne piksele.

Należy jeszcze zwrócić uwagę na wartość DPI. Jest to liczba kropek na cal. Nie będziemy zanudzać szczegółami, natomiast sprawa wygląda podobnie do pikseli. Im wyższe DPI tym lepiej. Jako standard w drukarniach przyjmuje się DPI 300. Jednak my akceptujemy nieco mniejsze i drukujemy projekty już od DPI 250.

Opublikowano Dodaj komentarz

Kalendarz gregoriański VS Kalendarz juliański

Wydaje nam się oczywiste, że mamy rok 2018. Co więcej jesteśmy przekonani, że mamy grudzień, a dokładnie 19, czyli dzień kiedy pojawia się ten artykuł. Jednak nie zawsze tak było!

Jest rok 1582 i aktualny papież Grzegorz XIII stwierdza, że z aktualnym kalendarzem coś jest nie tak, ponieważ święta Wielkiejnocy zbiegły się z równonocą wiosenną. Postanowił on zwołać najzdolniejszych matematyków i astronomów, aby ci pochylili się nad tą niespodzianką.

Okazało się, że do tej pory używany kalendarz juliański, nie jest zbyt dokładny, a konkretnie chodziło o lata przestępne, które były ustawione zbyt często. Jak wyliczyli wtedy uczeni, data jaka wtedy była okazała się być przyspieszona o prawie pół miesiąca. Dokładnie różnica wynosiła 1 dzień na 128 lat.

Papież Grzegorz XIII na podstawie sugestii uczonych wprowadził nowy, ulepszony kalendarz, który na jego cześć nazwano gregoriańskim. Różnica między kalendarzem juliańskim a gregoriańskim polegała na wyznaczaniu dnia przestępnego nie co 4 lata, a co 4 lata, pod warunkiem, że roku nie da się podzielić przez 100, z wyjątkiem lat, które można podzielić przez 400.

Jako ciekawostkę można dodać, że w kalendarzu juliańskim nowy rok wypadał na… 25 marca, co również zmienił kalendarz gregoriański.

Jako, że kalendarz gregoriański miał na sobie chrześcijańską skazę, nie wszystkie kraje chciały go przyjąć. I tak np. Holandia i Niemcy przyjęli go dopiero ponad 150 lat później, Anglia wraz ze wszystkim jej terytoriami zamorskimi dopiero w 1751 roku. Dość długo czekała na korekcję daty Rosja, która na zmianę kalendarza zdecydowała się dopiero w 1918 roku. Jednak to nie oni najdłużej opierali się nowinkom. W 1923 roku kalendarz gregoriański zdecydowała się wprowadzić Grecja. 

W czasach obecnych nadal nie wszyscy korzystają z kalendarze gregoriańskiego. W Afryce północnej oraz na górze Athos będącej autonomicznym rejonem Grecji, na której znajduje się 20 prawosławnych klasztorów, nadal obowiązuje kalendarz juliański.

Na szczęście pozostałe rejony świata zsynchronizowały się już na kalendarze gregoriańskim, dzięki czemu mogą zaopatrzyć się w kalendarze na 2020 rok już teraz. 

Opublikowano Dodaj komentarz

Czy tania drukarnia może być dobra?

Przyjęło się uważać, że jak coś jest tanie to najczęściej jego jakość wykonania pozostawia wiele do życzenia. Bardzo często rzeczywiście tak jest, jednak w przypadku drukarni offsetowych sprawa wygląda nieco inaczej.

Po pierwsze odpowiedzmy na pytanie: Co powoduje wzrost kosztów w drukarniach offsetowych.

Otóż najkosztowniejszym procesem druku w drukarniach offsetowych jest proces przygotowania, w skład którego wchodzi zarówno przygotowanie graficzne projektów jak również przygotowanie 4 płyt, każdej na osobny kolor CMYK, a kończąc na kalibracji nasycenia każdej z czterech barw, w której drukujemy, który odbywa się na maszynie offsetowej. Sam proces druku jest zdecydowanie tańszy.

Po drugie musimy stwierdzić, że obecnie drukarnie offsetowe nie biorą każdego zlecenia. Coraz częściej spotykamy drukarnie, które specjalizują się w jednej konkretnej dziedzinie druku, np. książki, druki reklamowe itp. Ograniczenie swojego zakresu produkcji skutkuje tym, że proces ten jest dopracowany niemal do perfekcji i każda maszyna jaka jest na wyposażeniu drukarni ma swoją z góry określoną rolę. Dzięki temu nie występuje zjawisko posiadania zbędnych maszyn.

Sam proces druku również może być dostosowany według indywidualnych potrzeb drukarni, np. jeżeli drukujemy tylko książki, możemy kupić maszyną, która będzie drukowała tylko w jednym kolorze, ale za to będzie drukowała szybciej i ekonomiczniej. Podobnie sprawa wygląda w przypadku drukarni wyspecjalizowanych w drukach reklamowych. Taniej jest wydrukować 1000 arkuszy na których będzie 32 komplety wizytówek, niż 250 arkuszy z 8 kompletami wizytówek.

W przypadku drukarni offsetowej występuje jedna prosta zasada –

Im większy nakład, tym taniej!

Nasza drukarnia specjalizuje się z drukach reklamowych, dzięki czemu jesteśmy w stanie zagwarantować najwyższą jakość produktu, jednocześnie oferując atrakcyjne ceny. Dodatkowo dzięki szerokim kontaktom handlowym wśród konkurencyjnych drukarni offsetowych, świadczymy również inne usługi, które zlecamy podwykonawcom, którzy specjalizuję się właśnie w takim druku. Z racji stałej współpracy z tymi drukarniami gwarantuje najwyższą jakość i atrakcyjne ceny, ponieważ mamy zapewnione wysokie rabaty w tych drukarniach. Z tego powodu w naszej ofercie znajdziecie zarówno wizytówki firmowe w bardzo dobrej cenie, jak i kalendarze trójdzielne i książki, które wyceniamy indywidualnie.

Opublikowano Jeden komentarz

Czym jest identyfikacja wizualna firmy

Na pewno nie raz spotkałeś się z firmą, która ma świetny produkt i obsługę posprzedażową, a jednak mimo wszystko wie o niej niewiele osób. Z kolei na pewno znasz również przykłady dokładnie odwrotne – kiepski produkt, a wszyscy znają tą firmę. Czy zastanawiałeś się co jest tego przyczyną? Czy wiesz jak dużą rolę gra w tym identyfikacja wizualna firmy?

Czytaj dalej Czym jest identyfikacja wizualna firmy
Opublikowano Dodaj komentarz

Rodzaje czcionek – poradnik jak wybrać czcionkę

Kształt liter, ich wielkość, stopień skomplikowania sugeruje klientowi status Twojej firmy. Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem banku. Bank jako instytucja, której powierzamy obrót naszymi pieniędzmi musi budzić nasze zaufanie. Dlatego, zauważ, że żaden bank nie korzysta z krojów pisma np. hipsterskich lub odręcznych. Za to bardzo często spotykamy się z krojami wzorowanymi na piśmie średniowiecznym lub nowoczesnym, ale minimalistycznym. Dzięki skorzystanie z takich krojów czcionek klient nabierze pewności, że bank jest na rynku od bardzo długiego czasu. I o to chodzi! Rodzaje czcionek mają olbrzymi wpływ na odbiór twojej firmy.

Czytaj dalej Rodzaje czcionek – poradnik jak wybrać czcionkę
Opublikowano 3 komentarze

4 pomysły na nietypowe wizytówki

Ze względu na swoją niską cenę, wizytówki stały się nieodzownym partnerem każdego przedsiębiorcy. Służą one do identyfikacji naszej firmy podczas rozmów biznesowych jak również podczas nawiązywania nowych znajomości. Ich bardzo duża popularność spowodowała, że coraz trudniej wyróżnić się wśród konkurencji. Jednak specjalnie dla was, przygotowaliśmy 4 nietypowe wizytówki, dzięki którym zaskoczysz swoich klientów. Co ważne każdy z tych pomysłów możesz zamówić u nas. A wszystko o to, aby twoja wizytówka nie wyglądała jak zwykły kawałek papieru.

Czytaj dalej 4 pomysły na nietypowe wizytówki
Opublikowano 2 komentarze

Grafika rastrowa a grafika wektorowa – różnice

Wiedza dotycząca rodzajów plików i ich zastosowania była dziedziną dotyczącą profesjonalnych grafików komputerowych. Jednak obecnie bardzo powszechny dostęp do wszelkich programów graficznych spowodował, że mamy często styczność z projektami wykonywanymi przez amatorów w domowym zaciszu. Coraz częściej zdarza się, że te projekty są na bardzo wysokim poziomie, jednak często są przesyłane do nas w niepoprawnych plikach graficznych lub z niepoprawnymi parametrami.

Rodzaje grafiki

Przede wszystkim należy zacząć od tego, że grafikę dzielimy na rastrową i wektorową. Każda z nich używana jest w innej dziedzinie. Różnice między nimi znacząco wpływają na możliwości edycji grafiki, ponieważ grafika wektorowa przystosowana jest do przygotowywania projektów graficznych, natomiast grafika rastrowa używana jest na przykład do edycji zdjęć.

 

Grafika rastrowa

Obraz w grafice rastrowej składa się z milionów malutkich pikseli. Ten rodzaj grafiki głównie służy do przechowywania zdjęć. Jego największą wadą jest fakt, iż otrzymany plik można jedynie pomniejszać bez utraty jakości. W przypadku gdybyśmy chcieli taki plik powiększyć, jego jakość będzie spadała wraz z powiększaniem rozmiaru zdjęcia. Podczas powiększania zdjęcia uwydatniają się piksele, co powoduje, że kształty robią się coraz bardziej kwadratowe.

Różnice między grafikę rastrową a wektorową najlepiej widać gdy powiększymy obrazki. W grafice rastrowej krawędzie robią się nie ostre i zaczyna być widać piksele. Zjawisko to nazywamy pikselowaniem. W przypadku grafiki wektorowej zjawisko to nie występuje

Niechciane zjawisko pikselowania powoduje, że w przypadku druku wysokiej jakości, musimy otrzymać plik o bardzo dużej rozdzielczości. Większa rozdzielczość wpływa z kolei na coraz większy rozmiar pliku, który należy do nas przesłać. Co czasem doprowadza do sytuacji, w której poczta mail nie przepuszcza maili, ponieważ załącznik jest zbyt duży.

Grafika rastrowa – Rozszerzenia

Najbardziej popularne rozszerzenia plików grafiki rastrowej:

  • jpeg / jpg – najbardziej rozpowszechniony format plików. Stratny. Najlepiej używać go do zapisu obrazów z delikatnymi przejściami kolorów, ponieważ przy szybkich przejściach i drobnych detalach format ten wygładza przejścia kolorystyczne oraz niweluje ostrość krawędzi drobnych elementów. Bardzo rozpowszechniony do zapisu zdjęć do użytku domowego,
  • png – używany głównie w Internecie ze względu, że w odróżnieniu od .jpg potrafi zapisywać przezroczystość. Możemy z nim zapisać plik w tybie 48-śmio bitowego RGB (więcej o kolorach w artykule Różnica między CMYK a RGB) dzięki czemu plik będzie wolny od zniekształceń, które występują np. w .jpg,
  • gif – rozpowszechniony głównie w Internecie. Podobnie jak .png potrafi zapisywać przezroczystość. Dodatkowo potrafi zapisywać kilka zdjęć w jednym pliku tworząc bardzo proste animacje, które również łatwo znaleźć w Internecie. Przy odpowiednim ułożeniu kilku obrazów, występuje możliwość zapisu w tym rozszerzeniu pliku bez strat.
  • tif – rozpowszechniony w Internecie ze względu na umiejętność zapisania przezroczystość. Istnieje możliwość zapisania w nim pliku w formie bezstratnej. Wykorzystywany w grafice trójwymiarowej oraz w obrazowaniu medycznym.

Wszystkie wyżej wymienione rozszerzenia są w formie stałej, uniemożliwiającej edycję. Istnieje możliwość zapisania pliku w formacie edytowalnym, czyli bezpośrednio z programu graficznego i bez kompresji. Oznacza to, że do otwarcia takiego pliku potrzebujemy program, na którym był tworzony oraz po otwarciu go będziemy mieli możliwość jego dowolnej edycji.

Najczęstsze rozszerzenia to:

  • .psd – rozszerzenie Adobe PhotoShopa. Trzeba zwracać uwagę na wersję programu, ponieważ plik zapisany w nowszej wersji nie otworzy się w starszej,
  • .xcf – rozszerzenie programu GIMP,
  • .lrcat – rozszerzenie programu Lightroom.

Grafika rastrowa – Programy

Najczęściej spotykanymi programami do obróbki grafiki rastrowej są:

  • Adobe Photoshop – najbardziej znany i najczęściej wybierany przez profesjonalistów program do obróbki zdjęć. Jednak również zupełny amator będzie miał z niego niezły pożytek, ponieważ najczęściej używane funkcje są uwydatnione, a oprócz tego na YouTube są setki filmików z instrukcją jak poprawić zdjęcie,
  • Adobe Lightroom – bardzo zbliżony możliwościami do PhotoShopa. Często używany jako uzupełnienie PhotoShopa. Posiada bogate możliwości porządkowania obrazów oraz można z niego korzystać online,
  • GIMP – w odróżnieniu od poprzedników, jest to program bezpłatny. Umożliwia podstawową edycję i modyfikację zdjęć.
  • Microsoft Paint – zupełnie amatorski program do obróbki grafiki rastrowej. Wyróżniającą cechą jego jest możliwość edycji pojedynczych pixeli, przez co jest bardzo popularny wśród artystów pixel artu,
  • Polarr – pierwsze z grupy narzędzi dostępnych tylko online. Prawdopodobnie najbardziej rozbudowany program do pracy ze zdjęciami. Co prawda posiada wersję płatną z pełnią możliwości ($2 za miesiąc) jednak bezpłatna wersje również świetnie sobie radzi,
  • Pixlr – bardzo dobre i rozbudowane narzędzie do pracy z grafikę rastrową. Stara się nadążać za PhotoShopem, poprzez kopiowanie jego możliwości. Podobnie jak poprzednik jest to program dostępny wyłącznie online. Posiada dwie wersje – bezpłatną i płatną $1.99 / miesiąc,
  • Canva – fantastyczne narzędzie służące do projektowania. Jeżeli potrzebujesz wykonać grafikę do postu na Facebooku lub Instagramie, Canva nie tylko ci to ułatwi, poprzez zaoferowanie gotowych szablonów, ale również dostosuje wymiary grafiki do standardów serwisów. A może potrzebujesz infografiki, CV, papieru firmowego? Canva potrafi wszystko!

Grafika wektorowa

W odróżnieniu od grafiki rastrowej, obraz zapisany w formie grafiki wektorowej, składa się z krzywych oraz wypełnień. Oznacza to, że taki plik można dowolnie zmieniać, a obraz nadal będzie ostry. Z tego powodu ten rodzaj grafiki używany jest w drukarniach, agencjach reklamowych itp. Grafiki wykonane z technologii rastrowej można bez problemów umieścić na malutkich wizytówkach jak również na ogromnych banerach bez straty jakości.

Plik wektorowy możemy szybko i bezproblemowo zmienić na plik rastrowy. Jednak zabieg odwrotny jest praktycznie niemożliwy.

Grafika wektorowa – Rozszerzenia

Najbardziej popularne rozszerzenia plików grafiki wektorowej:

  • pdf – co prawda format pdf spotykamy głównie w pismach, jednak jest on również bardzo często używany w profesjonalnych agencjach reklamowych czy drukarniach do zapisu plików w formie wektorowej. Co prawda gdy otworzymy go w programie od otwierania plików pdf, to nie mamy możliwości jego edycji, natomiast gdy zostanie on otwarty w programie do grafiki wektorowej, możliwość edycji nam się pojawia.
  • cdr – plik programu CorelDraw. Jest to jeden z najbardziej rozpowszechnionych programów do obróbki wektorowej.
  • eps – uniwersalny format obsługiwany przez większość popularnych programów do grafiki wektorowej. Najczęściej używany do pojedynczych elementów jak np. logo, znak rozpoznawczy. Charakteryzuje się tym, że bez problemów można go otworzyć również za pomocą wbudowanej w system operacyjny przeglądarki zdjęć,
  • ai – plik formatu Adobe Illustratora. Największy konkurent CorelDraw. Na szczęście pliki z obu tych programów są obsługiwane przez programy konkurencji,
  • svg – plik wyjściowy z programu Inkscape.

Grafika wektorowa – Programy

Programy do obsługi grafiki wektorowej są dużo mniej popularne, ponieważ ich zastosowanie ogranicza się praktycznie do zadań profesjonalnych. W programach do obróbki grafiki wektorowej wykonywane są wszystkie rysunki, grafiki, infografiki itp. Do najpopularniejszych programów zaliczamy:

  • CorelDraw – program do przygotowywania grafik również do użytku profesjonalnego,
  • Adobe Illustrator – największy konkurent CorelDraw. Funkcjonalność praktycznie taka sama,
  • Inkscape – w odróżnieniu od poprzedników jest to program bezpłatny.

Opublikowano 4 komentarze

Jak przygotować projekt wizytówki

Każda drukarnia offsetowa posiada swój kodeks wymogów, które każdy projekt musi spełnić, aby nadawał się do druku. Niezależnie czy projekt wykona profesjonalna agencja reklamy czy też sam w domowym zaciszu, musi spełniać on poszczególne wymogi techniczne. Jak przygotować projekt wizytówki, żeby nie tylko spełniał nasze wymogi, ale również był profesjonalny? O tym poniżej.

Projekt graficzny ułatwia współpracę

Nie znasz się na programach graficznych? Jak przygotować projekt wizytówki w takiej sytuacji? Najlepsze są najprostsze rozwiązania. Weź kartkę i narysuj czego oczekujesz. Jak według ciebie powinna wyglądać twoja wizytówka. Napisz jakie chcesz mieć na niej kolory. Każda wskazówka jest na wagę złota.

Zdarzało nam się dostawać projekty graficzne w różnych plikach. Często otrzymujemy je w pliku MS Word. Co dla nas jest utrudnieniem, ponieważ MS Word nie służy do projektowania graficznego, a co za tym idzie. Projekt w nim wykonany musimy tworzyć jeszcze raz. Oprócz tego program MS Word nie potrafi zakrzywiać krojów czcionek, a więc jeżeli korzystasz w nietypowego kroju, którego my nie mamy. Cały projekt się posypie.

Otrzymywaliśmy projekty zrobione w MS PowerPoint. Jednak nadal nie jest to program graficzny, w którego moglibyśmy bez problemowo wydrukować projekt.

Najdziwniejszym programem, w którym dostaliśmy projekt były MS Excel. MS Excel jest programem służącym bardziej do liczenia niż projektowania graficznego. Jednak jak widzimy, dla chcącego nie trudnego.

W każdym razie, niezależnie od tego w jakim programie otrzymamy wykonany projekt, to dla nas jest spore ułatwienie. Nawet jeżeli wszystko musimy robić od podstaw to wiemy czego oczekuje od nas klient. Dzięki temu unikamy sytuacji, że wykonujemy projekt, wysyłamy do akceptacji, a klient odrzuca go całkowicie, bo mu się nie podoba. Oznacza to, że projekt musimy wykonywać jeszcze raz. W sytuacji gdy otrzymujemy projekt od klienta – problemy takie nie występują.

Nie chodzi tutaj tylko o naszą wygodę, ale również o szybkość realizacji zamówienia. Wykonanie projektu graficznego jest czasochłonne i zwykle wysyłamy go po 4 – 6 godzinach. Łatwo można policzyć, że w przypadku wykonania 2 projektów i 2 poprawek czas przygotowania projektu będzie wynosił 2 – 3 dni robocze.

Poprawne wymiary wizytówki

W naszej drukarni, drukujemy wizytówki w standardzie europejskim, a więc 90 mm x 50 mm. Jest to jednak wymiar finalny. Wizytówki drukujemy na wielkim arkuszu mieszczącym 28 – 32 komplety różnych wizytówek. Abyśmy mogli je poprawnie wyciąć, ich wymiar na projekcie, musi być o 2 mm większy. Oznacza to, że projekt wizytówki powinny mieć 92 mm x 52 mm. Musisz jednak pamiętać, że ta dodatkowa powierzchnia, jest to tak zwany spad i nie należy na nim umieszczać żadnych ważnych elementów, ponieważ zostaną one ucięte.

Aby mieć pewność, że gotowa wizytówka będzie odpowiadała naszym wymogom, należy również pamiętać o zostawieniu odstępu wewnątrz wizytówki. A więc wszystkie napisy i niezbędne elementy projektu należy umieszczać na obszarze 85 mm x 45 mm. Dzieje się tak, ponieważ te 5 mm są to tzw. spady awaryjne, które w niektórych sytuacjach mogą zostać delikatnie przycięte.

A więc ostateczna makieta wizytówki wygląda następująco:

szablon wizytówki
szablon wizytówek

Przestrzeń kolorystyczna

Nie mylić z kolorami zastosowanymi w projekcie. O nich będzie później. Tym razem chodzi mi o przestrzeń barwną. Pamiętaj, aby wykonać projekt w przestrzeni barwnej – CMYK.

Porównanie zakresu widzenia kolorów przez ludzkie oko oraz system CMYK i RGB

Jak widzimy na powyższym rysunku, ludzkie oko dużo lepiej widzi kolory zielone i niebieskie niż dwa najpopularniejsze systemy wyświetlania barw. Jako drugą dziwną różnicę należy zaznaczyć, że monitory, telewizory, ekrany komórek itp. wyświetlają kolory w systemie RGB, natomiast drukarnie offsetowe i cyfrowe drukują w systemie… CMYK.

Oznacza to, że jeżeli nie jesteś pasjonatem kolorów lub grafika nie jest twoją pracą, nie zobaczysz rzeczywistych kolorów. To znaczy produkt jaki otrzymasz z drukarni, zawsze (!!!), będzie miał delikatnie inną kolorystykę w porównaniu do tej jaką widziałeś na projekcie na swoim komputerze.

Czemu zatem drukarnie korzystają z CMYKa?

Jak widzimy na rysunku, RGB jest upośledzony na kolor żółty i jasny niebieski. Natomiast bardzo daleko wchodzi w różowy, granatowy i zielony. W odróżnieniu od RGB, przestrzeń barwna CMYK jest bardziej zrównoważona. Widzimy, że kolory które RGB ignoruje w CMYKu są dużo szerzej reprezentowane.

Oznacza to, że zakres kolorów w CMYKu jest bardziej równomierny niż w RGB.

Wersja edytowalna i nieedytowalna

W przypadku gdy otrzymujemy projekt w wersji edytowalnej, np. CorelDraw, Photoshop, Illustrator itp., należy pamiętać o tym, aby wszystkie użyte w projekcie kroje czcionek były zmienione na krzywe. W sytuacji gdy konwersja ta nie zostanie dokonana, a w naszych zasobach nie będziemy posiadali kroju użytego w projekcie, spowoduje to rozjechanie się kroju czcionki i zepsucie całego projektu.

Jeżeli wysyłasz do nas projekt w wersji nieedytowanej (jpg, tiff, png itp), musisz koniecznie wykonać go w rzeczywistych wymiarach, a więc w przypadku wizytówki 92 mm x 52 mm. Jeżeli otrzymamy projekt o innych wymiarach, odrzucimy go, a będziesz musiał wykonać projekt ponownie.

Inną bardzo ważną sprawą jest jakość pliku, z którego mamy drukować. Bardzo ważne, aby zapisać go z minimalną wartością DPI ustawioną na 250. Oczywiście im większa tym lepiej.

Jakość zdjęć

Jak przygotować projekt wizytówki, jeżeli chodzi o zdjęcia. Należy również zwracać uwagę na jakość stosowanych przez nas zdjęć w projekcie. Jeżeli zdjęcie będzie niskiej jakości, po wydruku będzie na wizytówce widać piksele, co jest bardzo niepożądanych elementem. Należy również unikać rozciągania zdjęć. Chodzi mi o to, że posiadamy zdjęcie mniejsze niż wielkość jaką chcemy wydrukować, więc je na siłę powiększamy.

Otrzymamy wtedy zdjęcie rozmazane, posiadające mniej szczegółów a co najgorsze z widocznymi pikselami. Porównaj sobie dwa poniższe zdjęcia i sam oceń czy warto powiększać oryginalny rozmiar zdjęcia.

Po lewej zdjęcie oryginalne. Po prawej powiększone z efektem pikselowania

Aby tego uniknąć polecamy korzystanie ze zdjęć z banków zdjęć. Nie muszą to być płatne, jednak czasem warto dołożyć kilka złotych aby mieć zdjęcie idealnie pasujące do naszej koncepcji.

Jednak jeżeli nie chcesz wydawać pieniędzy i masz więcej czasu, aby przeszukiwać darmowe banki zdjęć, to nie zdarzyło mi się jeszcze nie znaleźć w ich zdjęcia, które by pasowało do koncepcji. Wpośród wielu darmowych banków zdjęć z jakich korzystałem mogę polecić:
librestock.com
pixabay.com/pl

Kroje czcionek

Z krojami czcionek jest podobnie jak ze zdjęciami – są darmowe i płatne. Płatne są bardziej dopracowane i najczęściej zawierają wszystkie polskie znaki. Z krojami czcionek darmowymi bywa różnie. Czasem są one na tyle okrojone, że wyświetlają tylko kilka liter alfabetu lub same cyfry. Jednak to mniejszość.

Dużo częściej spotykam kroje czcionek, które wyglądają świetnie, są dopracowane, ale litery nie zawierają polskich znaków. Jeżeli znasz się na grafice to w prosty sposób, możesz poradzić sobie z tym problemem. Wystarczy dorysować kreski czy inne zawijaski do standardowej litery – np. jeżeli nie ma litery ź to piszemy z i rysujemy znaczek. Jeżeli jednak to dla ciebie czarna magia to, niestety, ale musisz szukać innego kroju.

Przy projektowaniu należy również zwracać na ilość używanych krajów czcionek. Wydaje mi się, że w przypadku wizytówki powinniśmy używać 1 – 2 różne rodzaje czcionki. Jeżeli zastosujesz więcej krojów, na wizytówce zapanuje haos.

Dla wszystkich zainteresowanych poszukiwaniami własnego kroju czcionki, polecam stronę 1001 free fonts. Nie dość, że posiada gigantyczną bazę różnego rodzaju czcionek, to jeszcze są one podzielone pod względem wyglądu. Jednak największą zaletą erwisu jest możliwość wpisania żądanej nazwy i oglądania jej online w poszczególnych krojach czcionki.

Fraza Cztery Asy pokazująca się jak będzie wyglądała w poszczególnych krojach czcionek.

Kolory

Z kolorami to jest bardzo drażliwy temat. Każdy ma swój gust i każdemu podobają się inne rzeczy. Z tego wynika prosta zależność, że to co mi się podoba, może nie podobać się klientowi. I na odwrót.

Jednak do kolorystyki trzeba mieć wyczucie. Widzieć jakie kolory ze sobą współgrają a jakie nie.

Podobnie jak w przypadku krojów czcionek, z ilością stosowanych kolorów nie należy przesadzać. Im mniej kolorów, tym wizytówka jest bardziej czytelna. Pamiętaj również, aby stosować kontrastujące kolory tła i liter. Jeżeli tło mamy czarne, najlepiej wyglądają litery białe. W przypadku gdy tło jest czerwone, zielone, niebieskie, najlepiej wyglądają litery białe. Jeżeli tło mamy żółte, białe – litery czarne. Stosuj tą zasadę.


Przygotowany specjalnie dla Ciebie szablon wizytówek, dzięki któremu będziesz wiedział jak przygotować projekt wizytówki, aby spełniał nasze wymagania techniczne:


Artykuły, które mogą cię zainteresować:

Opublikowano Dodaj komentarz

Co to jest druk offsetowy?

drukarnia offsetowa

Jeżeli kiedykolwiek chciałeś sobie zamówić ulotki reklamowe lub wizytówki, musiałeś się spotkać z nazwami „druk offsetowy” czy „druk cyfrowy”. Dla człowieka, dla którego poligrafia nie jest sensem życia określenia te się zupełnie obce i nic nie mówiące. Dziś postaramy się wyjaśnić czym jest druk offsetowy.

Czytaj dalej Co to jest druk offsetowy?
Opublikowano 2 komentarze

Różnica między CMYK a RGB

różnice między cmyk a rgb

Część uważnych klientów spostrzegło, że po otrzymaniu gotowego produktu, kolory są inne niż na przesłanym projekcie. Wina nie leży po stronie drukarni, która źle dobrała kolory, a najczęściej wina jest w systemie w jakim zapisane są barwy. Dla wyjaśnienia – CMYK a RGB to nie to samo.

Czytaj dalej Różnica między CMYK a RGB